Thursday, April 19, 2007

Adakah kita termasuk orang-orang yang rugi?

Assalamualaikum...

Kenapa tiba-tiba timbulkan persoalan ini? Perkara ini timbul selepas "diri ini" melibatkan diri dalam pertandingan futsal di tempat "diri ini" berada sekarang. Setelah 'bersungguh-sungguh' berhempas pulas untuk memastikan kumpulan sendiri layak ke separuh akhir dan semestinya inginkan kemenangan pada pertandingan ini akhirnya petang 19 April 2007 kumpulan kami gagal melayakkan diri ke pusingan separuh akhir...senang cerita kalah lah.

Biasalah bila dah kalah tu macam-macam lah alasan yang kita cari untuk menyedapkan hati setelah ditimpa kekalahan. Dan yang paling biasa adalah kita mengeluh@menyesal atas beberapa perkara yang berlaku semasa 'sesuatu perkara' itu dikerjakan (dalam hal ini sesuatu perkara itu ialah perlawanan futsal). Biasanya kebanyakan kita akan sering menyalahkan pihak lain atau kita menggunakan penilaian kita dengan andaian 'kekalauan' (maaf la tak tau pula perkataan ni diterima oleh DBP ke tak). Contoh adalah seperti berikut : kalau lah peluang depan gol tadi tu aku boleh sempurnakan dengan elok mesti tak kalah dalam game@match tadi...itu lah antara perkara yang kita bangkitkan di kala kita ditimpa kekalahan (kesusahan).
Dalam melihat perkara ini menurut pandangan yang sedikit positif kita boleh sedar yang kita semua (kebanyakan) telah melakukan 2 perkara yang yang tidak berapa tepat menurut pandangan Islam.

1) Penggunaan 'kalau' : Dalam hal ini 'kalau' yang digunakan adalah 'kalau' pada perkara yang yang telah lepas. Inilah situasi yang sering diingatkan oleh para ulama kita supaya umat Islam menjauhinya kerana ia melibatkan tahap keimanan kita kepada Allah dan Qada serta QadarNya. Seolah-olah kita tidak meredhai apa yang telah berlaku. Sama la juga dengan kita meratapi kematian seseorang dan juga kita membuat andaian atas sesuatu kematian dengan segala macam 'kekalauan'. Contoh :kalau lah dia sempat minum air tadi mesti dia tak terlibat dalam kemalangan itu. Ketika berdepan dengan situasi ini perlulah kita mendidik jiwa kita semua gaar kembali bertakwa kepada Allah dan beristighfar agar kesilapan kita itu diampuni olehNya. Yakin lah dengan firman Allah S.W.T di dalam Kitab SuciNya:

إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ
Maksudnya: "Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan"-(Al-Qamar:49).

وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَّقْدُوراً ...

Maksudnya : "...dan (ingatlah) perintah Allah itu adalah satu ketetapan Yang ditentukan berlakunya"-(Al-Ahzab :38).

Sebelum "diri ini" terus kepada perkara yang kedua, sukalah "diri ini" ingatkan kepada semua pihak tentang penggunaan kekalaun ini. Sering kali kadang-kadang ada di antara kita yang salah faham terhadap larangan tersebut. Perlu diingat larangan itu adalah kepada perkara-perkara yang telah berlaku. Jadi tiada masalah jika 'kalau' itu digunakan pada perkara yang akan datang kerana ianya lebih bersifat perancangan. Contoh di sini ialah : " kalau kita buat macam ni nanti perkara itu jadi macam tu la pula".Alhamdulillah kalau kita semua betul-betul ingin menjaga diri daripada ingkar tentang Qada dan Qadar Allah. Tetapi pastikan kita faham perkara tersebut agar kita tidak menganggap Islam itu susah dan payah hanya kerana larangan tentang 'kekalauan' itu.Dalam hal ini lebih elok jika kita rujuk kepada sabda Rasullullah S.A.W:

حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ مُطَهَّرٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ مَعْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْغِفَارِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنْ الدُّلْجَةِ

Maksudnya:
"Sesungguhnya Islam itu adalah mudah dan tidak menyusahkan walaupun kepada seorang umatnya. Maka bersangka baiklah kepadanya (Islam), dekatilah ia dan bergembiralah dan mohonlah pertolongan ketika (atau di antara) solat dan ketika kamu bersenang-senang (beristirehat) dan pada sebahagian malam".(Shahih Al-Bukhari, bab Ad-dinu yusr)- juga boleh dirujuk kepada Sunan An-Nasaie dalam bab yang sama.

2) Berbalik kepada situasi kita tadi, menyesal, sedih, rugi dan sebagainya yang kita rasakan setelah ditimpa bencana ini (kalah dalam perlawanan futsal). Tetapi adakah kita rasa sesal, sedih, rugi dan sebagainya apabila kita melakukan perkara-perkara yang menyebabkan kita menerima dosa? Apabila kita ditimpa kekalahan tersebut frust tu boleh sampai ke tahap kita bersendirian dan mengambil sikap tak nak bercakap dengan si folan sebab dia lah benda ini berlaku atau kerana kerana malu disebabkan kita lah perkara tersebut berlaku. Tetapi ketika kita melakukan dosa dan kesalahan tidak pula kita merasa malu dan kecewa terhadap kesalahan tersebut. Kita tidak malu dengan manusia (paling malang adalah tak malu kepada saudara Islam yang lain dan juga kepada non-muslim) apatah lagi kita nak didik jiwa untuk malu dengan Allah atas kesalahan yang telah kita lakukan.

Di dalam Al-Quran banyak disebutkan tentang golongan orang-orang yang rugi dari kacamata Allah S.W.T dan Islam. Tapi apakah kita mengambil kira semua firman Allah tersebut? Antaranya kita boleh rujuk kepada surah yang selalu kita (kebanyakan) baca di akhir setiap majlis iaitu surah Al-Asr :

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ...
Maksudnya:
"Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian" -(Al-Asr:2)

Kemudian dalam surah Al-Baqarah :

الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
Maksudnya:

(Iaitu) orang-orang Yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya, dan memutuskan perkara Yang disuruh Allah supaya diperhubungkan, dan mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi. mereka itu ialah orang-orang Yang rugi.-(Al-Baqarah:27)

Juga di dalam ayat 46:

ثُمَّ تَوَلَّيْتُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَلَوْلاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنتُم مِّنَ الْخَاسِرِينَ
Maksudnya:

"Kemudian sesudah itu kamu membelakangkan perjanjian setia kamu itu (tidak menyempurnakannya); maka kalau tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu (dengan membuka pintu taubat), nescaya menjadilah kamu dari golongan orang-orang Yang rugi".-(Al-Baqarah)

Dan banyak lagi ayat-ayat lain tentang orang-orang yang rugi ini. Jadi lebih utama jika kita menyemak semua sifat kerugian yang dinilai oleh Allah dan memberi impak yang positif dalam hidup kita di dunia ini juga di Akhirat kelak. Sama-sama kita belajar membentuk diri dan jiwa masing-masing agar tidak terlalu kecewa dengan perkara yang hanya bersifat keduniaan tetapi mengkesampingkan perkara-perkara yang boleh menjadikan kita selamat di Akhirat kelak.

Alhamdulillah kerana Allah masih memberi peluang kepada "diri ini" untuk memuhasabah diri dan menyedari kesilapan petang tadi...Astaghfirullah...Ya Allah ampunkanlah dosa-dosa kami dan seluruh umat Islam di dunia ini...

Assalamualaikum...



Tuesday, April 17, 2007

Dakwahlah macam Rasullullah!!...

Assalamualaikum..

Maaf lah tajuk tu macam kasar sebab bertanda seru...
Bukan kasar, sebenarnya tajuk tu merujuk kepada perbualan biasa yang "diri ini" yakin kita semua pernah laluinya. Baru-baru ni ada kenalan yang menceritakan masalahnya tentang kesan daripada teguran yang kadang-kadang dibuat oleh beliau kepada kawan-kawannya yang dikatakan agak kasar. Entahlah perkara ni macamna beliau boleh tahu tentang apa yang orang lain 'bisingkan' belakang beliau (bukan tanggungjawab "diri ini" menyelidik).
Kebiasaanya jika kita menegur tentang kesilapan orang lain, kadang-kadang pasti ada ketidakpuasan hati yang timbul selepas teguran dibuat. Samada teguran terlalu kasar, tak kena tempat dan tak jaga hati orang yang ditegur atau macam-macam alasan lagi yang diberikan semata-mata kerana sifat tidak mahu mengaku salah dan juga tidak mahu tunduk kepada orang yang tegur (tak tahulah sebab apa, pepandailah semua orang masukkan sendiri ayat-ayat atau kalimah-kalimah apa yang golongan ni fikirkan, kita semua pun kadang-kadang pasti fikir benda yang sama, maafkan "diri ini" kalau diri anda tidak demikian)..
Hujah yang cukup famous dan selalu jadi mainan semua pihak, tambahan yang ada ilmu-ilmu agama sikit, nescaya mereka ini akan terus minta orang yang menegur tadi supaya merujuk firman Allah S.W.T di dalam surah An-Nahl ayat:125 :

Maksudnya: "Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk".

Maka dengan bangganya pihak yang ditegur itu mentafsirkan ayat tersebut seolah-olah ayat tersebut memihak kepada mereka. "diri ini" bukanlah orang yang pakar dalam bidang tafsir dan juga bukan ahlinya, tapi sedikit sebanyak tahu jugalah apa yang dibincangkan dalam ayat tersebut. "diri ini" syorkan kepada semua pihak agar jenguk-jenguklah kitab-kitab tafsir tak kira lah muktabar atau tidak, yang penting rujuk dulu dan semak apa yang dimaksudkan dengan "hikmah" dalam ayat tersebut. Pastikan kita tidak menonjolkan 'kebodohan' dan 'keegoan' kita semata-mata ingin menghalalkan apa yang kita lakukan padahal secara prinsipnya kita sendiri sedar tentang kesalahan perkara tersebut.

Hujah kedua yang biasa digunakan oleh orang yang ditegur ialah, supaya pihak yang menegur itu cubalah tiru bagaimana kaedah dakwah Rasullullah S.A.W. Baginda berdakwah dengan bijaksana dan lemah lembut (rujuk sejarah dulu lemah lembut macamana, bukan macam yang kita semua harapkan). Biasanya kita semua ingin supaya orang yang ingin menegur kesalahan kita supaya membelai kita atau menegur dengan selembut-lembut cara supaya kita tak tersinggung (perghhh..susah lah kalau macam ni. pihak yang menegur kenalah sentiasa bawa buku '555'). Bukan untuk tulis hutang,tapi nak catat dalam buku tersebut bagaimana kehendak setiap kawan-kawannya jika perlu ditegur, belaian yang macamna yang harus dilakukan. Untuk hujah ini rasanya eloklah kalau pihak yang menegur jawab dengan nada yang sama, iaitu "aku dah cuba nak ikut dakwah Rasullullah, sebab tu lah aku harapkan engkau jadi macam sahabat-sahabat Rasullullah Abu Bakar, Umar, Uthman Ali dan lain lain R.A" nescaya Islam itu akan kembali bersinar di muka bumi Allah ini. Alhamdulillah rasanya kalau keadaan ini berlaku. Tak kira pihak yang menegur atau yang ditegur masih ingin merujuk kepada sejarah. Tapi itu lah masalahnya kita ni, suka minta orang yang nak tegur (pendakwah) tu supaya ikut kaedah dakwah Rasullullah, dalam keadaan kita sendiri tak cuba untuk meneladani sahabat-sahabat Rasullullah S.A.W. Jadi amat besarlah harapan "diri ini" supaya kita lakukan semakan ke atas diri kita supaya kita tidak lah terlalu demand dengan teguran kawan-kawan mahupun sahabat-sahabat kita dalam keadaan kita sendiri dah memang maklum akan segala apa yang kita lakukan itu kadang-kadang terbabas daripada landasan Syariah. Bersyukurlah kita ada lagi pihak yang sanggup berdepan dengan kerenah kita semata-mata nak memastikan kita bersama-sama duduk di atas landasan yang telah disediakan oleh Allah S.W.T.

Assalaumualaikum...