Friday, March 28, 2008

-Kubur masing-masing-

Assalamualikum...

'Kebangkitan' Islam pada era ini amat dirasai oleh semua musuh-musuh Islam. Mereka berusaha untuk memastikan Umat Islam akan kembali lemah sebagaimana ketika selepas kejatuhan khilafah pada tahun 1924M. Pada wal Mac lalu sekali lagi kita diingatkan tentang tarikh kejatuhan khilafah. Bukan kerana kita meraikannya tetapi sebagai mengenang nasib Umat Islam yang entah bila akan bangkit kembali mengikut landasan dan acuan Syariat.

Apabila berbicara tentang kejatuhan moral Umat Islam ketika ini, dan semestinya ia sejak zaman berzaman (zaman kelemahan Umat Islam) maka kita akan berusaha untuk membincangkan langkah-langkah yang perlu di ambil oleh semua pihak agar memastikan Islam kembali ke tempat yang selayak baginya. Maka peranan Umat Islam yang sanggup mengorbankan diri mereka ke jalan yang dituntut Allah dan Islam (dakwah) amat dialu-alukan.

Pendakwah- apabila membicarakan pula tentang pendakwah maka ramai dikalangan Umat Islam (khasnya dibumi Asia tenggara ini) secara lansung akan membayangkan golongan tertentu iaitu para ustaz/ah (syeikh/ah). Padahal maksud pendakwah itu amat luas. Abaikan bidang pengkhususan, selagi mana sesorang umat Islam itu mengorbankan kehidupannya kepada jalan yang dituntut tersebut (Dakwah) maka mereka layak bergelar pendakwah. Ustaz/ah apabila menceburkan diri ke medan dakwah bukanlah satu kepelikan dan satu perkara yang ajaib, tetapi ianya adalah kewajipan yang lebih besar daripada kewajipan berdakwah seseorang atau mereka yang bukan dalam bidang pengkhususan yang boleh digelar sebagai ustaz/ah pada masa kini (zaman kita lah kerana dibeza2kan bidang pengkhususan maka jadi lah ianya sedemikian).

Dunia Islam patut memberikan pengiktirafan yang amat tinggi kepada mereka-mereka yang mengorbankan diri mereka ke medan Dakwah sekalipun mereka itu bukanlah pakar dan yang arif tentang ilmu yang berkaitan sebagaimana pakarnya mereka-mereka yang berada dalam bidang pengkhususan tersebut. (Mereka ini mungkin boleh diistilah seketika sebagai 'orang luar' dalam tulisan ini). 'Orang Luar' tadi sebenarnya lebih tekun dan lebih beriltizam dan lebih komitmennya dalam medan dakwah berbanding mereka-mereka yang memang khusus dalam bidang tersebut (pendapat peribadi). Kesanggupan mereka bersama-sama meringankan beban tugas dakwah para ustaz/ah itu amat terpuji. Moga Umat Islam yang lain menuruti langkah terpuji tersebut.

Suatu yang malang bagi Umat Islam apabila mereka-mereka yang khusus (ahli) dalam bidang dakwah tidak sanggup memainkan peranan yang lebih besar daripada yang sepatutnya. Masih ramai dikalangan golongan yng mempunyai kelayakan dan pengkhususan dalam ilmu-ilmu yang berkaitan dengan Dakwah Islamiyyah tidak menceburkan diri secara total dalam membantu mengembalikan maruah Islam. Mereka tidak membantu masyarakat ke arah mengamalkan apa yang dituntut oleh Islam secara menyeluruh. Bahkan lebih hina lagi ada di antaranya yang hanya sanggup menyeru ke arah kebaikan semata-mata tanpa sanggup berusaha untuk mencegah kemungkaran (berlandaskan neraca Syariat).

Pelbagai alasan yang diberikan semata-mata untuk menghalalkan segala tindakan mereka. Moga Allah melindungi semua yang terlibat dalam medan dakwah daripada menjadi sebahagian daripada golongan tersebut.

Apabila golongan ustaz/ah gagal memainkan peranan sewajarnya, maka kesannya amat besar sehingga menyebabkan 'Orang Luar' juga semakin takut untuk meneruskan usaha mereka bahkan turut takut untuk melibatkan diri dalam medan dakwah kerana merasakan diri mereka terlalu kerdil (dari segi ilmu penghayatan islam) jika dibandingkan dengan ustaz/ah yang memang khusus dan ahli dalam bidang tersebut. Jika ustaz/ah gagal apakah mereka yang bukan ustaz/ah akan berjaya dalam medan tersebut? itulah yang sering bermain di dalam fikiran pihak terbabit.

Antara cabaran pendakwah kini dalam melaksanakan misi mereka, ialah keenganan Umat Islam sendiri memberikan komitmen dan sokongan utnuk membantu memantapkan maruah Islam. Bahkan kadang-kadang dicemuhnya pula dengan pelbagai cemuhan semata-mata kerana bagi mereka orang yang membicarakan tentang Islam dan dakwah ini sungguh memual dan meloyakan.

Pesanan kepada semua pembaca dan sahabat serta Saudaraku Umat islam di luar sana. jangan sesekali kita menggolongkan diri kita sebagai orang yang membenci atau menjauhkan diri dari medan dakwah. Jagan semata-mata kerana alasan peribadi maka kita menolak saranan dakwah orang lain. Yang lebih teruknya, apabila kita seolah-olah angkuh dengan mengatakan bahwa kubur masing-masing punya atau seumpamanya.

Beberapa hari yang lalu, Alhamdulillah Allah memberi keizinan dan kesempatan untuk diperdengarkan seseorang membaca ayat dalam Surah Al-Baqarah ayat ke -139. Mendeganr sahaja bacaaan tersebut terus terdetik dihati, ya ini lah yang telah lama "diri ini" cari dan inginkan.

Firman Allah Dalam Ayat tersebut:

قُلْ أَتُحَآجُّونَنَا فِي اللّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ

139. Katakanlah: "Apakah kamu memperdebatkan dengan kami tentang Allah, padahal dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu; bagi kami amalan kami, dan bagi kamu amalan kamu dan Hanya kepada-Nya kami mengikhlaskan hati,

Kemudian apabila disemak kedalam beberapa kitab tafsir, kesimpulannya ialah ayat tersebut memberi panduan kepada semua pendakwah, apabila mereka berdepan dengan golongan yang engkar (antaranya yang sering bersifat keakuan-kubur masing²-) maka ketahuilah sepatutnya frasa 'kubur masing-masing' lebih layak digunakan oleh pendakwah sendiri. Di mana kerana kubur (dan amalan) masing-masing lah Allah mengingatkan kita untuk menyebarkan Islam supaya diamalkan oleh semua manusia di bumi ini. Jangan kita jadi seumpama kaum yahudi dan nasrani. mereka ini apabila dituntut untuk mereka melaksanakan Islam mereka berkeras mempertahankan untuk kekal dengan agama yang telah mereka selewengkan.

Begitu juga allah berfirman,


وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ
Maksudnya:

55. Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata: "Bagi kami amal-amal kami dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan atas dirimu, kami tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil"(-Al-Qasas).

فَلِذَلِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَقُلْ آمَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِن كِتَابٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ

Maksudnya:

15. Maka Karena itu Serulah (mereka kepada agama ini) dan tetaplah[1343] sebagai mana diperintahkan kepadamu dan janganlah mengikuti hawa nafsu mereka dan Katakanlah: "Aku beriman kepada semua Kitab yang diturunkan Allah dan Aku diperintahkan supaya berlaku adil diantara kamu. Allah-lah Tuhan kami dan Tuhan kamu. bagi kami amal-amal kami dan bagi kamu amal-amal kamu. tidak ada pertengkaran antara kami dan kamu, Allah mengumpulkan antara kita dan kepada-Nyalah kembali (kita)".-Syuraa-

--------

[1343] Maksudnya: tetaplah dalam agama dan lanjutkanlah berdakwah.

Semoga apabila kita berdepan dengan golongan yang suka ber'frasa' kubur masing-masing kita akan kembali kerujuk kepada ayat ini untuk menyedarkan mereka yang telah lama terpengaruh dengan frasa tersebut...




No comments:

Post a Comment