Sunday, September 06, 2009

Landasan Dunia

Asslamualaikum...

Pernahkah anda menaiki keretapi atau kapal terbang? Apakah perasaan anda ketika pertama kali menaiki keretapi dan kapal terbang?

Takut, bimbang?

Meskipun akan ada yang menjawab dengan jawapan 'tak rasa apa-apa' dsbnya, tetapi perbincangan kali ini akan melibatkan semua pihak, Yang takut dan bimbang mahupun sebaliknya.

Apakah pula perasaan anda ketika dalam perjalanan menaiki keretapi/ kapal terbang ketika musim hujan?

Ramai di antara kita berasa bimbang bahawa keretapi atau kapal terbang akan tergelincir atau terbabas dari landasannya.

Tapi apakah kita semua berasa bimbang dan takut terbabas dari landasan yang telah Allah sediakan untuk dilalui oleh semua makhluknya khasnya kita sebagai umat Islam?

Landasan Allah telah diketahui pasti ada cabaran dan pancarobanya semacam juga kita mengetahui akan risiko menaiki keretapi/kapal terbang ketika musim hujan.

Dalam Surah Ankabut ayat 2-3 Allah telah berfirman, Maksdunya:

"Apakah manusia itu menyangka mereka mudah mengaku beriman dengan hanya berkata "kami telah beriman" tanpa mereka diuji? Dan kami telah menguji orang-orang sebelum daripada mereka, dan sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui golongan yang benar, dan begitu juga DIA mengetahui sesiapa yang berdusta"

Apakah dalam kita melalui kehidupan ini kita sentiasa memastikan kehidupan kita benar-benar di atas landasan Allah S.W.T? Apakah kita melakukan persediaan secukupnya agar tidak tergelincir dari landasan yang telah disediakan?

Bolehkah kita terselamat dari tergelincir dari landasan Allah?

Mafhum Hadith Rasulullah S..A.W ketika peristiwa haji wida' :

" ...Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara yang tidak akan menyesatkan kamu selamanya jika sekiranya kamu benar-benar berpegang (mengikut dan mengamalkan) kepadanya, itulah Kitabullah (Al-Quran) dan Sunnahku (Rasulullah S.A.W)"...

Jelas bukan?

Sama-sama kita nilaikan samada kita mengikuti sunnahNYA atau sebaliknya.... atau kita sanggup tergelincir daripada landasan yang telah siap sedia hingga ke Syurga Allah S.W.T dengan memilih landasan lain yang terus ke Neraka?

Setakat mana persiapan kita?

No comments:

Post a Comment