Sunday, September 06, 2009

MLM 1

Assalamualaikum...

Banyak tajuk yang nak ditulis, tapi bila ditangguh-tangguh maka semua tajuk-tajuk yang berkaitan terus hilang begitu sahaja. Nak menulis dalam nota kecil yang sentiasa dalam poket pun selalu tertangguh dan akhirnya 'kecewa' begitu aje.

Sementara muncul kembali tajuk ini dalam ingatan maka suka "diri ini" kongsikan dan lontarkan pandangan serta persoalan kepada semua kita.

Apabila berbicara tentang MLM maka ramai di luar sana akan terlibat dalam perbincangan ini. Jika inginkan perbincangan yang 'serius' dan detil maka semua kita di alu-alukan menziarahi portal ust zaharuddin (zaharuddin.net) juga portal-portal dan laman-laman yang sewaktu dengannya samada yang menyokong dan seiring dengan ust zahar atau yang mengambil pandangan berbeza dengannya.

Satu perkara sahaja yang "diri ini" ingin bangkitkan. Kerap kali dilontarkan persoalan kepada golongan ustaz/ah tentang MLM ini. Apakah hukumnya harus dll dalam keadaan banyak MLM telah memiliki penasihat Syariah masing-masing?

antara isi kandungan jawapan "diri ini" apabila berdepan dengan soalan sedemikian:

1) Sehalal mana pun atau sehebat mana pun individu/kumpulan yang menjadi panel syarie dalam mana-mana MLM atau apa-apa perniagaan yang dijalankan dengan kaedah yang sama atau sewaktu dengannya, ianya tetap boleh dipersoalkan apabila ramai yang menjadi agen MLM tidak bersedia untuk 'berniaga'.

Perniagaan adalah suatu pekerjaan yang pasti berdepan risiko. Hanya yang membezakan adalah tinggi atau rendah risikonya sahaja. Apakah antara risiko berniaga?

Jawapannya mudah, semestinya risiko dalam perniagaan adalah untung-rugi dan juga pasang- surut pelanggan. tentang untung-rugi juga telah terjawab dalam laman-laman tertentu yang pastinya ramai di antara kita telah meneliti dan menyemaknya teksnya.

Tumpuan kita adalah kepada pasang-surut pelanggan. Seorang peniaga apabila memulakan perniagaan sewajarnya menyedari tentang perkara ini. Peniaga tidak boleh melakukan paksaan kepada mana-mana individu untuk membeli atau sentiasa membeli produk mereka. Seorang peniaga juga tidak boleh 'menghukum' mana-mana individu yang tidak membeli produk mereka dengan andaian-anadaian tertentu yang menghukum. Contohnya "si fulan b. si fulan tu bukannya nak tolong kawan-kawan, apa la salahnya dia tolong beli barang aku ni, bukan sapa pun melayu juga dan islam juga yang memiliki produk ini." dan yang sewaktu dengannya.

Isu besar yang "diri ini" lihat berlaku kepada ramai agen MLM atau mana-mana Agen insuran sekali pun adalah mereka seringkali seolah-olah memaksa individu atau kumpulan untuk membeli produk mereka. Masakan tidak dikatakan begitu? Pada awal ketika mula-mula hendak memasarkan produk mereka, mereka dengan senang hati murah senyuman dan manis air mukanya. Akan tetapi setelah tidak dilayan (sesetengahnya setelah beberapa kali percubaaan untuk memastikan produk mereka dibeli oleh kenalan mereka), maka mereka mula lokek senyuman dan mula masam muka dengan individu-individu terbabit. Yang paling parahnya adalah hinggakan dibuatnya individu-individu yang pernah di'iklan'kan produk MLM kepada mereka tidak lagi mahu berjumpa dengan agen-agen tadi meskipun agen-agen tadi adalah kenalannya. Kerana apa? tidak lain tidak bukan kerana terasa semacam satu paksaan bagi mereka. Ingin dijawab dengan terang dan jelas bahawa mereka tidak mahu produk itu, kasihankan agen terbabit bimbang 'terasa' hati.... Apabila bertembung sahaja pasti salah satu pihak akan berasa serba tak kena dan akan berusaha untuk mengelak sejauh mungkin daripada berselisih bahu.

Apakah ini cara kita menjalankan perniagaan?

2) Ramai Agen tidak pandai berniaga. Kerap kali mereka menelefon atau ber'sms' dengan kita hanya kerana ingin memasarkan produk mereka sahaja. Dicari sampai lubang cacing segala kontak yang pernah mereka kenali untuk di'iklankan' tentang produk mereka. Diajak bertemu semata untuk di'ceramahkan' tentang produk mereka padahal ramai yang sebelum itu apabila kita menghubungi mereka untuk bertanya khabar, mereka semacam tidak endahkan kita. Tiba-tiba apabila menjadi agen mula pandai beramah kembali. Tapi sayang, bertemu aje terus dibahas tentang produk mereka, jarang sangat ingin mereka berbual panjang lebar tentang perkenalan (pengalaman/kenangan dll) antara satu dengan yang lain. kenangan-kenagan ketika sama-sama belajar atau bekerja satu ketika dulu dan sebagainya. Masa hanya diperuntukkan untuk mendengar taklimat agen sahaja. Selesai memberi taklimat agen mula memberi alasan perlu segera bergerak ke tempat lain tanpa 'meraikan' kita.

Apakah anda salah seorang daripada agen yang sedemikian? mencari kenalan hanya untuk menambah pendapatan sendiri?

Haruskah perniagaan sebegini?

Perniagaan bukanlah melihat kepada siapa yang berniaga (ustaz/ah ke atau sesiapa sekali pun), tetapi ianya dilihat kepada bagaimana ianya dijalankan. Apakah ketika proses jual-beli berlaku perkara-perkara syubhah dsb...?

akhir kata, moga anda semua dapat menyambung tulisan ini dengan memikirkan apa yang "diri ini" maksudkan tentang hukum perniagaan sebegitu...

Wassalam


No comments:

Post a Comment