Monday, June 28, 2010

Menjelang Ramadhan


Assalamualikum...

Telah beberapa hari kita berada di dalam bulan rejab. Berbaki beberapa hari kemudiannya Ramadhan bakal menjelang.

Kebiasaanya, saat inilah ramai di antara mereka-mereka yang tidak sempurna bilangan puasa ramadhan pada tahun lalu akan mula bertungkus lumus menggantikan puasa mereka sebelum berakhirnya bulan Syaaban.

Beberapa perkara yang perlu kita fahami berkaitan qadha puasa Ramadhan ini ialah :

1.     gantian perlu sama dengan jumlah hari yang tertinggal pada Ramadhan yang lalu.
2.     gantian perlu disegerakan sebelum tibanya hari syak (29 & 30 Syaaban).
3.     Fidyah bagi mereka yang tidak mampu menggantikan puasa
4.     Kafarah Puasa

1.     Jumlah Hari gantian sama dengan jumlah puasa yang ditinggal

وَمَنْ کَانَ مَرِيْضًا اَوْ عَلٰى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ اَيَّامٍ اُخَرَؕ يُرِيْدُ اللّٰهُ بِکُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيْدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوْا الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُوْا اللّٰهَ عَلٰى مَا هَدٰىكُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْكُرُوْنَ
  
…dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia menggantikan puasa) sebanyak hari Yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Ini adalah kerana Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur (Al-Baqarah: 185).

روى البخاري (321) ومسلم (335) واللفظ له عَنْ مُعَاذَةَ قَالَتْ : سَأَلْتُ عَائِشَةَ فَقُلْتُ : مَا بَالُ الْحَائِضِ تَقْضِي الصَّوْمَ وَلا تَقْضِي الصَّلاةَ ؟ فَقَالَتْ : أَحَرُورِيَّةٌ أَنْتِ ؟! قُلْتُ : لَسْتُ بِحَرُورِيَّةٍ ، وَلَكِنِّي أَسْأَلُ . قَالَتْ : كَانَ يُصِيبُنَا ذَلِكَ فَنُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّوْمِ وَلا نُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّلَاةِ .

…Aisyah R.A. telah berkata apabila ditanya oleh seorang perempuan berkenaan gantian puasa (perempuan yang meninggalkan puasa kerana haid) beliau menjawab : Keadaan ini telah dijelaskan oleh nabi kepada kami dahulu, kami disuruh menggantikan puasa dan kami tidak disuruh menggantikan solat kerananya”. – RW Bukhari (321) dan Muslim (335).

2.     Gantian (qadha) puasa perlu disegerakan

Dalam membahaskan perkara ini, majoriti ulama’ menggalakkan mereka yang meniggalkan puasa kerana sebab syar’ie menggantikannya sesegera mungkin selepas 1 syawal tanpa menunggu hingga hampirnya Ramadhan yang berikutnya kerana dibimbangi tidak sempat menggantikan puasa kerana ajal telah tiba meskipun tempoh menggantikannya adalah panjang sebagaimana hadith yang diriwayatkan Aisyah R.A;

Gantian ini boleh dilakukan berturut-turut atau sebaliknya, sebagaimana umumnya dalil tentang gantian puasa di atas.

Hadis Saidatina Aisyah r.a katanya:
Aku mempunyai puasa ganti bulan Ramadan tetapi aku tidak berkuasa menggantikannya kecuali pada bulan Syaaban disebabkan kesibukan dari Rasulullah s.a.w atau kesibukan dengan Rasulullah s.a.w. RW Imam Muslim (1933).

Perlu diingat bahawasanya 29 dan 30 Syaaban adalah antara hari yang diharamkan berpuasa (hari syak).

Abu Hurairah r.a meriwayatkan katanya:
Rasulullah S.A.W telah bersabda: “Janganlah kamu berpuasa sehari atau dua hari sebelum tiba bulan Ramadan melainkan orang yang biasa berpuasa dengan puasa yang tertentu maka bolehlah dia berpuasa”. RW Imam Muslim (1812)

3.     Fidyah bagi mereka yang tidak selesai menggantikan puasa hingga Ramadhan berikutnya:

Bagi mereka yang tidak selesai menggantikan puasa sehingga masuk ke Ramadhan berikutnya maka mereka perlulah membayar fidyah, secupak beras (675 gram) bagi setiap hari yang tidak selesai diganti. Tidak menjadi kesalahan jika seseorang itu ingin memberikan lebih dari apa yang diwajibkan. Sebagaimana yang telah di sebut dalam Al-Baqarah: 184.

4.     Kafarah

Hukum ini hanyalah bagi mereka (suami-isteri) yang melakukan persetubuhan di siang hari  Ramadhan.

Kafarahnya adalah:

1.     Membebaskan seorang hamba
2.     Puasa 2 bulan berturut-turut
3.     Memberi makan 60 orang fakir miskin

Dalam membahaskan perkara ini, Fuqaha menjelaskan bahawa kafarah ini bersifat urutan iaitu mesti diutamakan bebaskan hamba jika tidak mampu maka hendaklah puasa 2 bulan berturut-turut dan jika tidak mampu hendaklah memberi makan kepada 60 orang fakir miskin.

1 comment:

  1. assalammualaikum ustaz.. alhamdulillah.. Ramadan bakal menjelma.. semoga diberikan peluang oleh Allah utk berada dalam Ramadan kali ini.. Amin..

    Firdaus

    ReplyDelete