Wednesday, March 07, 2007

Jawapan kepada persoalan kaum wanita...

Assalamualaikum...
Kali ini "diri ni" nak buktikan kepada semua kaum wanita dan umat Islam di luar sana amnya tentang jaminan Allah terhadap kewajipan wanita menutup Aurat dengan sempurna.

Firman Allah di dalam Surah Al-Ahzab:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا

Maksudnya:

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(59)

Dalam ayat tersebut secara jelas Allah menerangkan tentang tujuan kewajipan tersebut.Jadi segala tohmahan dan keengganan sesetengah pihak tidak mahu menerima alasan dan sebab kenapa wanita perlu menutup aurat dengan sempurna adalah tidak dapat diterima akal oleh umat Islam yang patuh kepada ajaran Islam.

Kenapa kita pertikaikan tentang adanya wanita yang memakai tudung dan menutup aurat terlibat dengan gejala yang tidak sihat bahkan ada juga yang dirogol? "diri ini" ingin mengingatkan kepada semua bahawasanya Allah adalah pencipta kita yang maha Agung jadi Dia lah yang mengetahui tentang kita seluruhnya. Jawapan paling mudah kepada tohmahan yang mengatakan wanita yg memakai tudung dan menutup aurat juga ada yang menjadi mangsa terhadap jenayah rogol dan yang sewaktu dengannya adalah kesilapan mereka tidak melaksanakan perintah tersebut dengan sempurna. Islam telah menggariskan bagaimana kaedah yang betul bagi seorang wanita untuk menutup aurat dan di dalam ayat tersebut jelas menerangkan tentang sebab kewajipan itu adalah untuk memudahkan mereka dikenali yakni dibezakan dengan bangsa dan pengikut agama lain dan juga mereka yang tidak memahami Islam. Tetapi apa yang berlaku kini..pemakaian tudung adalah trend semata-mata bukan kerana kewajipan.Perlu diingat bukan tudung sahaja yang diwajibkan Islam tetapi pakaian yang dipakai seluruh tubuh wanita itu yg telah digariskan oleh Islam secara sempurna. Antara syaratnya ialah pakaian tersebut tidak lah nipis, tidak menampakkan bentuk tubuh dan tudung mestilah labuh ke (sehingga)dada (bukan macam kebanyakan yang kita lihat kini). Jadi diharap kepada kita semua agar faham isu ini dengan jelas agar tidak terpengaruh dengan dakyah-dakyah yang tidak mahu melihat wanita Islam patuh kepada tuntutan Islam yang sebenar.

Kemudian boleh juga dirujuk perintah yang jelas ini di dalam Surah An-Nur.

Assalamualaikum..




No comments:

Post a Comment