Thursday, March 18, 2010

Kes Buang Bayi...

Assalamualaikum...

Semenjak 2 menjak ni kes pembuangan bayi berulang kembali (hangat). Sungai, tong sampah, longkang, surau, masjid, pagar-pagar bangunan menjadi antara tempat pembuangan 'sisa' hubungan yang terlarang.

Yang paling menggemparkan malaysia dan "diri ini" yakin jika sampai ke pengetahuan dunia, dunia turut gempar dan bergoncang adalah bayi dibuang dan dibakar. Sungguh hina dan kejam perlakuan manusia. Benarlah Firman Allah di dalam surah Al-Aaraf : 179

وَلَقَدۡ ذَرَأۡنَا لِجَهَنَّمَ ڪَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ‌ۖ لَهُمۡ قُلُوبٌ۬ لَّا يَفۡقَهُونَ بِہَا وَلَهُمۡ أَعۡيُنٌ۬ لَّا يُبۡصِرُونَ بِہَا وَلَهُمۡ ءَاذَانٌ۬ لَّا يَسۡمَعُونَ بِہَآ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَٱلۡأَنۡعَـٰمِ بَلۡ هُمۡ أَضَلُّ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡغَـٰفِلُونَ

Sekiranya binatang boleh berkata-kata, nescaya binatang akan menuntut untuk menjaga bayi yang ingin dibuang oleh mereka yang durjana.

Itulah realiti masyarakat kini yang dikelilingi dunia masing-masing. Secara tidak lansung ini adalah kesan kepada dunia kehidupan yang tidak lagi bermasyarakat. Masing-masing dengan dunia sendiri tambahan pula dikelilingi 'dunia tanpa sempadan'. FB, Freindster, twitter,blog dll.

Posting kali ini sebenarnya ingin ketengahkan pandangan tokoh agama yang dikenali di Malaysia iaitu Yg Berbahagia Ust Dato' Daud Che Ngah. Ketika dihubungi oleh TV9 untuk ulasan dalam Berita 9 berkenaan cadangan yang dikemukakan oleh seorang menteri yang mencadangkan untuk menubuhkan rumah jagaan anak-anak terbuang tersebut daripada dibuang merata-rata.

Komen Yg Bhg Dato' lebih kurang berbunyi begini " apa ni, cadangan yang sama pernah dikemukakan berapa belas tahun dulu juga dari seorang menteri untuk tubuh bank bayi. Idea tu idea kuno dan ketinggalan zaman. duk bincang langkah nak cegah tp bagi cadangan macam tu padahal dalam duk sibuk tunjuk konon kita nak cegah tp dalam masa yang sama kita juga yang sediakan ruang-ruang yang merosakkan remaja-remaja. bila nak selesai benda ni macam tu?"

Ketika mendengar komen tersebut, diri ini tersenyum sendirian kerana teringat akan kebisaan dan kehebatan Yg Bhg Dato' ketika menjadi ahli panel Forum perdana Ehwal Islam dulu. Lama tidak mendengar komentar dan ulasan yang pedas dan pedih macam tu.

:)

...




No comments:

Post a Comment