Monday, March 22, 2010

Senyum, Salam dan Bertanya Khabar

Assalamualaikum...

Tajuk di atas dipilih untuk berkongsi rasa dengan semua sahabat-sahabat di luar sana. 3 rangkaian perkataan tersebut yang juga merpuakan rangkaian perbuatan yang amat dipuji dan dituntut kepada semua umat Islam untuk mempraktikkannya.

Jika dilihat kepada situasi dan keadaan semasa, salah atu punca utama renggangnya hubungan di kalangan masyarakat dan juga kurangnya pergaulan antara masyarakat kerana tidak mengimplementasikan budaya dan galakan yang dianjurkan oleh Islam.

Kita amat susah untuk senyum dan memberi salam terutama kepada mereka yang tidak kita kenali. Bahkan ada di antara kita juga susah dan payah untuk memberikan senyuman dan salam kepada orang-orang yang dikenalinya (dalam hal ini sesama jantina dah le..nanti lain pula jadinya, ada yang tak boleh tidur malam..:))

Ramai di antara kita pasti biasa terbaca atau terdengar tentang galakan Rasullullah S.A.W untuk kita sentiasa memebri salam samada kepada yang dikenali ataupun yang tidak dikenali. Ini lah antara Sunnah Nabi Muhammad S.A.W yang hampir-hampir pupus dek kerana manusia mula leka dengan 'kesibukan' masing-masing dan tidak lagi memikirkan masa depa ISLAM.

Contoh yang paling mudah adalah, jika kita berada dalam lif, dan dalam lif tu juga ada seorang -dua manusia yang lain (samada muslim atau tidak) berapa ramai di antara kita yang ringan mulutnya untuk bertegur sapa? atau masing-masing buat-buat sibuk dengan melihat-lihat dan membelek-belek telefon bimibt masing-masing? kononnya  terlalu sibuk membaca sms yang bertalu-talu masuk ke telefon bimbit sendiri. kita dengan dunia kita sendiri dan orang lain yang berada dalam lif itu juga dengan dunia mereka sendiri. 

Masing-masing segan dan malu untuk melihatkan keindahan ISLAM. Alangkah indahnya, jika di dalam lif itu adalah mereka yang bukan ISLAM dan kita mampu bertegur sapa dengan mereka dan terus membina hubungan sesama manusia moga-moga sampai satu saat kita ada kekuatan untuk menjelaskan ISLAM kepada mereka.

Indahnya ISLAM. Indahnya SENYUMAN. Indahnya SALAM. Yang tak Indahnya adalah Umat ISLAM. Semoga kita ada kekuatan untuk mengubah diri kita agar sentiasa melaksanakan sunnah-sunnah yang hampir tidak lagi diambil berat oleh Umat Islam yang lainnya...

No comments:

Post a Comment