Monday, March 22, 2010

Nota Ringkas

Assalamualaikum...

Beberapa hari yang lalu "diri ini" membawa diri ke program forum sempena Maulidurrasul di Masjid Nurul Hidayah Pandan Indah. Ahli panelnya adalah terdiri daripada YB Dato' Nik Mohd Amar Nik Abdullah dan juga YB Dr. Abd Rani Osman. MOderator pada malam itu adalah Imam 1 Masjid Al-Azim Pandan Indah iaitu Yang Bhg Ust Dziaulhaq b. Hashim. 

"diri ini" rasa amat berbaloi pada malam itu kerana perkongsian yang dibawa oleh kedua-dua ahli panel juga dengan soalan yang dikemukakan oleh moderator cukup tersusun dan mudah difahami oleh mereka yang mendengar. 

Apa yang ingin dikongsikan adalah beberapa noktah penting yang disebut oleh YB Dato' Nik Amar. Beliau mengingatkan kepada semua umat ISLAM agar  sentiasa menimba ilmu untuk memahami Al-Quran dan Hadis. Ini kerana menurut beliau perbalahan dalam masyarakat ketika ini adalah kerana masyarakat terlalu sibuk dengan bahan-bahan yang ditulis oleh para ulama sahaja tanpa merujuk kepada sumber yang asal. Jika dilihat kepada situasi semasa memang layak lah perbalahan berlaku dikalangan ilmuan agama sendiri. Masing-masing cuba menegakkan pendirian masing-masing hanya kerana memabca tulisan sebahagian ulama yang lain. Adakah dibangkitkan hujah dari Al-Quran dan Sunnah?

Contohnya yang diberikan cukup mudah, Apabila hampir atau masuknya Ramadhan, masyarakat kita sibuk membahaskan tentang rakaat Tarawikh, adakah 8 (11) atau 20? berbalah hingga ada pihak yang tidak akan sembahyang di belakang pihak yang lain. Bahkan yang paling hina adalah perbalahan berlaku di kedai kopi yang akhirnya masing-masing tidak langsung menunaikan Tarawikh.

Begitu juga dengan Qunut Subuh, mereka yang tidak Qunut akan terus menjadikan Qunut sebagai alasan untuk tidak berjemaah subuh di masjid atau surau. Dan bagi mereka yang berqunut pula akan menyerang golongan yang tidak berqunut. Menurut moderator dan juga Dato' Nik Amar, kedua-duanya warid berlaku di zaman Rasulullah. jadi terpulang lah kepada kita untuk beramal. yang paling penting ketika ini adalah kita pakat-pakat mendisiplinkan diri untuk snetiasa mendirikan solat subuh secara berjemaah di surau atau di masjid. Jangan biarkan hanya imam dan bilal serta siak masjid sahaja yang mengimarahkan masjid di waktu subuh. 

Jadi semoga kita menjadi golongan yang sentiasa kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. Jangan kita terlalu taasub mazhab hinggakan sentiasa mempertahankan hujah mazhab yang boleh dikategorikan sebagai lemah jika dibanding dengan hujah Al-Quran dan Sunnah. Menurut dato' Nik Amar perkara ini terpaksa juga beliau sebutkan meskipun akan ada golongan yang tidak menyukainya.

Dr. Rani pula pada penghujung sesi Forum pada malam itu juga mengingatkan kepada mereka-mereka yang mengajar di masjid dan surau supaya tidak membuatkan jemaah 'susah hati' dengan menyentuh perkara-perkara berkaitan kepatian. Bicara soal politik benar dibolehkan dalam Masjid kerana Sirah membuktikan ianya berlaku tetapi untuk mmebicarakan tentang politik kepartian adalah tidak sesuai dan bukan waqi'nya.

Juga diingatkan kepada pengurusan masjid dan ustaz-ustaz yang memiliki ruang untuk menyampaikan khutbah, jangan lah berkhutbah terllau panjang hingga hampir ke 2.15 -2.30 petang. Jika keadaan itu berlaku, maka ianya menampakkan kita tidak lansung sensitif dengan persekitaran di mana ramai di antara jemaah yang perlu bekerja dan kembali ke pejabat selepas solat jumaat.

Itu lah sebagian dari perkara-perkara yang disentuh pada malam itu dan sempat dikongsikan "diri ini" bersama anda semua. 

Semoga kita mendapat manfaat darinya. 



2 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Dahulu En. Ismat bersekolah rendah di Sekolah Rendah Agama Tarbiatul Atfal, Taman Sri Raya tu ke? Area Ampang. Tak silap pernah conduct lagu 'Allah huro ya ... , dijawab ramai2 Allah! Allah! masa perhimpunan.

    ReplyDelete