Friday, June 16, 2006

Berbuat Baik kepada Ibubapa..

السلام عليكم

Secara ringkas..18 Jun ini akan meriahlah dunia ini dengan sambutan hari bapa sekalipun sambutan tersebut tidaklah semeriah sambutan hari ibu dan hari-hari lainnya.Bukan tujuan tulisan ini untuk membawa pembaca kepada menilai asal-usul kepada sambutan ini, tetapi sekadar ingin memastikan "diri ini" dan juga semua di luar sana agar melakukan post mortem tehadap sikap kita kepada kedua ibubapa.

Firman Allah Subhanahu-wa-taala :

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا

Maksudnya :
Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "uff" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). (Al-Isra' :23)

Sama-samalah kita melihat maksud ayat tersebut dan mengkaji apakah kita terselamat daripada perbuatan yang ditegah oleh Allah Subahanhu-wa-taala dalam ayat di atas. Ulama Fiqh dan Tafsir melihat dan membahaskan tentang maksud perkataan 'uff' dan sependapat mengenai hukumnya. Mereka melihat dalam ayat di atas bahawasanya Allah Subhanahu-wa-taala melarang kita semua dari menyakiti kedua ibubapa kita sekalipun dgn perkataan yg sedemikian. Maka bagaimana pula dengan tindakan kita yang jauh lebih buruk daripada itu?

Berbalik kepada isu sambutan hari bapa, "diri ini" bukan hendak menghukum terhadap mereka yang menyambut hari tersebut, tetapi sekadar ingin mengingatkan diri sendiri dan juga yang lainnya agar janganlah kita hanya berbuat baik kepada kedua ibubapa kita (dalam konteks perbincangan kali ini 'bapa') pada hari-hari yang telah ditentukan sebagaimana yang telah dimaklumi semua. Teruskan usaha kita untuk beramal dan melakukan kebajikan kepada mereka dan mengasihani keduanya. Rehatkanlah mereka daripada karenah kita yang merunsingkan dewasa ini. Cukuplah apa yang telah kita lakukan ketika kecil dahulu. Serikan mereka dengan keranah dan perbuatan yang menyenangkan mereka berlandaskan petunjuk Al-Quran dan Sunnah (Islam).

Bagi yang tidak menyambut hari tersebut pula dan mungkin tidak pernah mengetahuinya, janganlah mengabaikan tanggungjawab kita terhadap mereka berdua selama mana kita berpeluang untuk berbuat demikian. Apakah setelah ketiadaan mereka kelak baru kita hendak menyesali setiap tingkah laku kita terhadap mereka (sekalipun kebiasaannya hanya seketika)?

والسلام

No comments:

Post a Comment