Friday, June 16, 2006

Tanggung Sendiri Setiap Amalan

Assalamualaikum,

Firman Allah Subahnahu-wa-taala:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ

Maksudnya:
Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu.(Al-Jaathiyah :15)

قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ


Maksudnya :
Katakanlah wahai Muhammad (pesankan kepada umatmu), Patutkah aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dialah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu? Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya dan seseorang itu tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); Kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kamu kembali, lalu Dia menerangkan kepada kamu akan apa yang kamu berselisihan padanya.( Al-An'am :164)

Sahabat-sahabat sekelian,
Sengaja memilih ayat-ayat untuk sama-sama kita renungkan agar kita tidak tersilap faham tentang apa yang ingin disampaikan. Ketika "diri ini" rasa ingin membawa ayat ini kedepan kalian, teringat situasi di mana orang-orang melayu sering menggunakan istilah "jangan menjaga tepi kain orang" dan "diri ini" merasakan boleh kita kaitkan istilah tersebut dengan ayat-ayat ini. Di sana masih ada ayat-ayat lain yang juga berkaitan perkara yang sama. kita selalu atau paling tidak pun biasa mendengar ayat yang Allah ceritakan keadaan ketika di padang mahsyar nanti (hari kiamat). Ketika saat itu terjadi bertempiaranlah manusia semua di hadapan Allah Subhanahu-wa-ta'ala. Ibu-ibu tidak punya masa untuk membicarakan hal suami-suami atau anak-anak mereka dan begitu juga yang lainnya. maka disutu bukti tentang perihal amalan itu berbalik kepadai ndividu itu sendiri.
Apa yang ingin dibicarakan ialah salah faham kita kepada konsep ini. Ada sebilangan kecil di antara kita yang mengatakan, nah! inikan dalil yang jelas tentang amalan masing-masing, jadi kenapa ada pihak yang sibuk nak memperbetulkan pihak yang lain atau ada pihak yang sering menasihati pihak yang lain? Kita katakan kepada mereka, bukankah di sana masih ada ayat-ayat yang Allah ceritakan dan khabarkan kepada kita tentang tanggungjawab kita di dunia ini. Antara tanggungjawab seorang muslim ke atas makhluk Allah yang lain adalah berbuat baik kepada mereka dan juga sentiasa menasihati dan memperbaiki setip apa yang dilihatnya perlu dibaiki berdasarkan dalil dan pimpinan daripada sumber hukum di dalam Islam.
Semoga kita semua tidak tergolong di dalam golongan yang mengambil mudah konsep ini, dan memarahi atau membenci mereka-mereka yang ingin membantu kita dan dalam masa yang sama membantu diri mereka sendiri agar bersikap dan beramal sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam.

Sekian, wassalam..





No comments:

Post a Comment