Sunday, February 25, 2007

Boikot Hubungan Dengan Israel...

Assalamualaikum...
Alhamdulillah setelah sekian lama semua umat Islam khususnya rakyat menunggu Malaysia memainkan peranan selaku pengerusi OIC, hari ni semua akhbar telah melaporkan kenyataan Menteri Luar yang menghadiri mesyuarat menteri-menteri luar OIC di Arab Saudi yang meminta semua anggota OIC membatalkan hubungan dengan Israel yang telah mencemar maruah Islam.
Israel yang menganut agama yahudi memang bangsa yang tak pernah mendengar nasihat dan permintaan orang lain. Tapi sekurang-kurangnya dengan kenyataan tersebut akan menyebabkan mana-mana anggota OIC yang sebelum ini mempunyai hubungan diplomatik dgn Israel akan terdesak untuk melaksanakan saranan tersebut dan semestinya ia adalah khabar gembira kepada umat Islam.
Dalam melihat Isu ini, kita sebagai umat Islam juga mempunyai tanggungjawab untuk memutuskan hubungan dgn negara yahudi tersebut. Benar, kita tiada hubungan rasmi dengan mereka tetapi jika dilihat kepada keadaan kini, umat Islam adalah antara penyumbang kepada keutuhan dan kukuhnya syarikat-syarikat milik bangsa tersebut. Telah berbuih mulut Ilmuan-ilmuan Islam yang menjiwai keperitan kesengsaraan saudara kita di Palestin meminta umat Islam memboikot produk-produk yang ada kaitan dengan yahudi dan Israel. Tetapi malangnya kita adalah kita, umat islam yang terus ditipu dengan kebahagiaan dunia. Permintaan yang terlalu kecil, yang terhasil daripada rintihan saudara-saudara kita di negara-negara yang tertindas oleh musuh tetap kita abikan. Kita tidak merasai keperitan sebagaiman yang merak lalui. Apakah setelah berlansungnya Konvensyen yang mengutuk keras tindakan Amerika, Israel dan konco-konconya di Kuala Lumpur hampir sebulan yang lalu masih tidak dapat membuka mata kita? Apakah kita hanya mampu mengungkapkan kalimah kesian dan sedih serta hiba tanpa mampu menyumbang dan memainkan sedikit peranan yang cukup kecil ini? Ya, Allah kembalikan semangat perjuangan dan kesedaran dalam jiwa kami umat Islam.
Tahinah diucapkan kepada semua pihak yang sentiasa melakukan usaha memberikan kesedaran terhadap perkara ini (boikot). Kepada mereka-mereka yang terus-menerus mengedar risalah tentang syarikat-syarikat yang ada hubungan dgn yahudi dan Israel tahniah dan terima kasih "diri ini" ucapkan di atas keprihatian saudara-saudari semua. Moga kemenangan dan kesedaran milik kita semua bersama semua umat Islam yang masih lena dibuai mimpi dan cinta kepada dunia yang fana ini.

No comments:

Post a Comment