Sunday, February 11, 2007

Bersyukurkah kita?

Assalamualaikum..
Segala pujian bg Allah yang sentiasa melimpahi kita semua dgn nikmat dan rahmatNya. Semoga kita diberi peluang menjadi hambaNya yang sentiasa bersyukur atas apa yang dianugerahkan meskipun kekadang kita rasa seolah-olah nikmat dan rahmatNya tidak menyebelahi kita. Ingatlah peringatan yang telah Allah perintahkan di dalam Al-Quran yang suci yang dilindungi daripada sebarang penyelewengan.
Firman Allah dalam surah Al-Baqarah:216 :

... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

begitu juga Firman Allah dalam surah Ibrahim:7 :

dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras".

Maka semestinya kita sentiasa hargai segala nikmat yg dikurniakan ke atas kita. Jangan kita bersikap tamak mengharapkan segala harapan dan permintaan kita segera dikabulkan oleh Allah, sehingga kita lupa bersyukur bilamana kita merasakan kita diabaikanNya (sama-sama berlindung daripada sifat sedemikian). Allah jualah yang mengetahui apa yg baik dan sebaliknya untuk kita.




No comments:

Post a Comment