Tuesday, May 29, 2007

Apakah kerana doa kita?

Assalamualaikum...

Tiba-tiba teringat doa orang melayu bila meraikan pernikahan @perkahwinan seseorang. Kita sentiasa melafazkan doa secara jelas dan zahir dan jahar supaya atau semoga pasangan tersebut bahagia n berkekalan sehingga ke anak cucu. Jadi "diri ini" rasa doa kita 'dimakbulkan' Allah. bangsa kita ramai juga yg sibuk bercerai berai bila dah lanjut usia..pendek kata dah ada cucu.
ye la doa kita setakat tu aje. Kalau ikut hukum 'adat, kalau 40 org duk katakan benda yang sama boleh jadi perkara tu berlaku sungguh. Jadi agak2 berapa orang yang medoakan perkara yang sama?

Memang lah teori ni mengarut aje..tp tak mustahil juga. Dan semestinya perkara ini berlaku sebab kurang kefahaman agama. Tak semestinya pula orang agama tak buat benda ni. Ada juga masalah ni berlaku di kalangan orang yg blh dikatakan ada pendidikan agama tp itu semua ada sebab musabab yang tersendiri.

Agak-agak lepas ni kita pakat berdoa lanjut sikit la..semoga berkekalan hingga ke cucu cicit. tp nanti keadaan sama juga berlaku, sampai ada cicit nanti jadi lak perkara yang sama. So kita kena doa semoga pasangan tu kekal hingga ke akhir hayat dunia dan kahirat kot..terpulang lah nak terima ke tak teori yang mengarut ni tapi saje nak share dengan semua orang apa yang kepala ni tengah mengarut mikir. tp mengarut setakat ni je harapnya tak lebih.

jumpa lg...

Selamat pegantin baru 'chik' (Ismat Nazarul b. Mat Isa) dan tahinah. So didiklah isteri tu sebaik mungkin dan selamat berusaha menjadi suami yang mithali.Semoga bahagia selalu dan tenang menghadapi semua laluan hidup yang sedia menanti.

بارك الله لك، وبارك عليك، وجمع بينكما في خيرا
itu lah ucapan yang sewajarnya yg diajarkan oleh Islam sebagaiman yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi.

تقبل الله منك
posting tak kena mengena dgn pernikahan saudara seibu sebapa "diri ini". tapi saje je nak tulis sbb melawak dengan kawan sebentar tadi.


Asslamualaikum...


No comments:

Post a Comment