Wednesday, May 09, 2007

Qarar baru untuk tajdid Iqamah Thanawiyah di Jordan

Assalamualaikum...
Hari ni lengkaplah lagi andaian warga Malaysia di jordan (juga warga malaysia di negara arab yg lain) bahawasanya arab memang suka tukar qarar ikut suka dia aje...baru berapa bulan yg lalu dah ada qarar baru hinggakan ramai pelajar Malaysia di sini terpaksa ulang-alik ke Pejabat Qabul wa Tasjil semata-mata untuk mendapatkan Ithbat Talib yang baru, kini wujud pula qarar baru bagi semua 'ajnabi' di Jordan untuk mendapatkan Syahadah 'adam mahkamiyyah untuk membuktikan yang penama terbabit tiada rekod jenayah.

Tulisan ni bukan bertujuan nak memburukkan arab tapi sekadar perkongsian bersama Pelajar-pelajar Malaysia di sini untuk bersiap sedia berdepan dengan sebarang pertukaran qarar lagi pada masa-masa hadapan. Semua kita maklumi memang pihak berkuasa negara ini berhak untuk menetapkan apa jua undang-undang untuk menjamin keselamatan negara mereka. (tapi takkan la kerap sangat?..)

Jika dulu bagi pelajar yang ingin membaharui iqamah mereka hanya perlu mendapatkan ithbat talib dan membawa bersama mereka salinan muka surat hadapan, m/s tarikh terakhir masuk jordan, tahdid sakan (yg ni pun baru diwajibkan beberapa bulan yang lalu, sebelum ni tak wajib) semua ni dalam pasport, 2 keping gambar dan isi borang perbaharui iqamah.

Kini, dah ada qarar baru yg memaksa kita untuk mendapatkan Syahadah 'adam mahkamiyyah. Nak dapatkan sijil ni kita kena pergi ke mahkamah al-'adl al-bidayah (kalau yg duk irbid, mahkamah tu berdepan dengan syarqiyah Yarmouk). Harapnya urusan ni nanti tak lah mengambil masa macam sekarang...tapi kalau kerajaan jordan tak kemas kini peraturan berurusan maknanya smeua pelajar akan berdepan masalah macamna yang telah dihadapi sekarang. Untuk dpatkan syahadah tu aje blh smapai 2 jam...kena nasib tak baik lagi lama lah jadinya...

ok lah ringkasnya ikutlah step ni untuk tajdid iqamah di jordan :
1) pastikan semua dokumen yang diperlukan ada bersama anda (kat atas td telah disebutkan)
2) Pergi ke mahkamah Al-'Adl Al-Bidayah, terus ke pejabat no 2 lepas pintu utama dan dapatkan borang utk ambil syahadah tersebut.
3) Macam biasalah dah ambil borang tu pepandai lah isi yang mana perlu, kat situ dia ada minta raqam syakhsi..so isi aje no iqamah yg tertera kat iqamah masing-masing
4) Bawa borang tu ke kaunter bayaran (al-muhasib @ qism Ar-rusum) dan bayar jd 2.200 (pastikan anda ada duit kecil untuk memudahkan urusan terutamanya duit syiling kalau tak jenuh kena keluar mahkamah tukar duit. Kemudian dia akan cop dan serahkan borang td bersama 2 salinan resit.
5) Bawa resit dan borang td ke pejabat yg sama anda ambil borang td dan depa kat situ akan rekodkan no fail kat borang tu dan akan bg semula resit yg dikepilkan bersama borang tadi kepada anda untuk anda mula pening kepala beratur untuk diambil cop jari di pejabat sebelah..
6) ha..masa ni pepandai la beratur dan bersabar...dan polis yg bertugas akan minta borang td dengan pasport anda dan anda diminta bersabar sehinggalah giliran anda dipanggil untuk diambil cop jari...AWAS! pastikan anda tidak pekak..kerana polis tu main panggil dalam office dia aje...dah la suasana macam pasar borong...pastu bila pi dekat pintu office dia suh sabar lak tggu sampai nama dipanggil...
7) bila tiba giliran anda, masuk la pejabat td jgn malu-malu...serah aje tangan anda polis di situ akan mmbantu dan membimbing anda untuk melakukan operasi cop jari...
8) Selesai kat situ terus pi ke sebelah kiri office 'cop jari' ni. masuk pula office seterusnya yg terkedalam sikit kedudukannya. serah borang n tggu la sampai dikembalikan balik..
9) Pergi balik ke pejabat yg mula-mula waktu ambil borang td dan serah kembali borang yg telah disain tugnggu la sampai semua selesai dan anda akan diberi syahadah dan jagn lupa beli dan lekatkan setem 200 fils kat syahadah tu(beli kat luar mahkmah... )
10) dah selesai tu balik semula la ke mudiriyah syurtoh (atas bukit kat balad tu)...

tu la serba sedikit langkah-langkah yang perlu anda lalui..kalau ada perubahan sikit-sikit tu nanti biasalah...

No comments:

Post a Comment