Wednesday, May 30, 2007

Al-Imamah...Konsep yang diguna pakai selamanya

Assalamualaikum....

Rencana agama yang menarik yang telah ditulis dan diterbitkan oleh Berata Harian (online) 30 Mei 2007...

Telah lama tak membaca artikel-artikel yang menarik di sudut agama Berita Harian. Dan hari ni Berita Harian berjaya menarik minat "diri ini" untuk terus membaca dan berkongsi denga pihak lain. Moga perkongsian ini bermanfaat kepada kita semua. Semoga Allah mengganjari penulis artikel tersebut atas usaha yang tak pernah kenal erti jemu.

"Konsep imam solat asas rujukan pentadbiran


KEPEMIMPINAN dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran Islam adalah berlandaskan konsep al-Imamah yang bermaksud menghayati kepemimpinan imam dalam solat berjemaah.

Pelantikan seorang imam solat tidak boleh diambil secara mudah, bahkan ia mesti menepati beberapa syarat seperti berilmu, baik bacaan, tidak fasik serta disukai makmum.

Setiap pergerakan imam mesti dipatuhi dan diikuti makmum. Jika pergerakan makmum mendahului imam, maka tidak dikira pahala berjemaah.

Namun begitu, jika imam ada melakukan kesilapan sewaktu mengetuai solat jemaah seperti terlebih atau tertinggal rakaat solat, makmum boleh menegur kesalahan imam dengan kaedah bacaan subhanallah.

Jika imam masih melakukan kesalahan selepas ditegur dengan bacaan subhanallah, maka di ketika itu barulah makmum boleh berniat mufaraqah iaitu niat tidak mengikut imam kerana kesilapan yang dilakukan.

Makmum tidak dibenarkan terus bermufaraqah sebelum dibetulkan melalui isyarat bacaan subhanallah.

Ini peraturan yang diajar syariat Islam berkaitan kepemimpinan dalam solat, maka dalam bidang pemerintahan dan pentadbiran, konsep itu juga menjadi rujukan dan panduan.

Ketaatan seorang pengikut kepada pemimpin atau seorang pekerja kepada majikan bukan mutlak, namun perlu melihat beberapa etika seperti mana digariskan secara dasarnya oleh al-Quran dan al-Sunnah.

Jika pemimpin tersalah dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang ketua dengan kesalahan yang bercanggah syariat Islam, terutama ketika dalam memberi sesuatu arahan, maka pengikut hendaklah dengan penuh diplomasi menegur kesalahan pemimpin dan memperbetulkan supaya arahan tidak dipatuhi secara membuta tuli.

Apabila selepas teguran dilakukan, pemimpin atau ketua masih dengan keangkuhannya, maka di situ tiada lagi ketaatan patut diberikan.

Sebagai asas perbincangan, asal ketaatan kepada kepemimpinan adalah wajib. Ini berpandukan kepada firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-Nya dan ulil amri daripada kalangan kamu.” (Surah al-Nisaa’, ayat 59)

Rasulullah SAW bersabda dalam satu hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah yang bermaksud: “Sesiapa yang mentaatiku, maka sesungguhnya dia telah mentaati Allah, dan sesiapa yang menderhakaiku, maka sesungguhnya dia telah menderhakai Allah, dan sesiapa yang mentaati pemimpin-pemimpinku, maka dia sesungguhnya mentaatiku, dan sesiapa yang menderhakai perintah pemimpin-pemimpinku, maka sesungguhnya dia telah menderhakaiku.” (Sahih Bukhari, Fath al-Bari, ibn Hajr al-Asqalani)

Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud: “Hendaklah kamu dengar dan taat kepada perintah pemimpin walaupun ianya adalah seorang hamba habsyi (dari Habsyah) yang hitam rambutnya (berwajah hitam).” (Sahih Bukhari, Fath al-Bari, ibn Hajr al-Asqalani)

Doktor Wahbah al-Zuhayli dalam tafsirnya menyatakan sebahagian ahli tafsir berpendapat, ulil amri ialah pemerintah dan beliau juga menyebut sebahagian yang lain menjelaskan ulil amri ialah ulama yang menerangkan hukum syarak kepada masyarakat.

Lantas Ibn al-Arabi mengambil pendapat bahawa ulil amri adalah kedua-dua golongan itu yang wajib ditaati apabila mereka mengeluarkan sesuatu perintah.

Namun begitu, seperti mana yang dijelaskan bahawa ketaatan kepada golongan pemerintah bukan mutlak.

Dengan sebab itu, Imam Fakr al-Razi menyebut jika berlaku percanggahan pendapat antara individu atau golongan yang dipimpin dengan pendapat pemerintah, pentadbir mahupun ulama, perkara itu perlu dirujuk kepada al-Quran dan al-Sunnah.

Hendaklah diambil mana yang bertepatan dengan kehendak sumber wahyu itu. Jika pertelingkahan itu bercanggah dengan ketetapan pedoman wahyu al-Quran dan al-Sunnah, maka suruhan dan arahan ulil amri tidak wajib dipatuhi.

Ini bertepatan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Mendengar dan taat seorang Muslim (kepada pemerintahnya) adalah wajib sama ada ia suka ataupun tidak selagi mana ia tidak disuruh melakukan perkara maksiat.

Apabila diperintah melakukan sesuatu perkara ada unsur kemaksiatan, maka tiada lagi istilah dengar mahupun taat.” (Sahih Bukhari, Fath al-Bari, ibn Hajr al-Asqalani)

Perkara ini diperkuatkan melalui hadis daripada Ubadah bin al-Samit yang bermaksud: “Tidak ada ketaatan kepada perintah orang yang tidak taat kepada Allah.” (Sahih al-Bukhari, Fath al-Bari, ibn Hajr al-Asqalani)

Pernyataan ini adalah asas panduan dalam memberi ketaatan kepada pemimpin yang dilantik menguruskan perihal manusia. Sehubungan itu, ketaatan secara membuta tuli adalah dilarang.

Mengikut laporan akhbar dan media massa, terdapat pengikut organisasi, kumpulan, parti politik, jabatan kerajaan mahupun swasta, sanggup melakukan apa saja arahan daripada pemimpin mereka sehingga sanggup melakukan pertumpahan darah, penyelewengan akidah dan pelbagai bentuk kezaliman lain.

Begitu juga dengan peningkatan kes rasuah kerana terlalu mentaati pemimpin tanpa melihat suruhan itu bercanggah dengan ajaran Islam.

Sejarah Islam mencatatkan Rasulullah SAW dalam banyak keadaan sering melakukan perbincangan bersama sahabat sebelum membuat keputusan kerana Baginda tidak mahu dilihat sebagai pemegang kuasa veto yang setiap arahan wajib dipatuhi sama ada dipersetujui sahabat lain atau sebaliknya.

Walaupun Baginda seorang pemimpin negara tetapi dalam membuat keputusan, konsep syura diutamakan supaya ketaatan yang diberikan sahabat ada alasan dan hujah bersesuaian.

Contoh, cara menetapkan kaedah menyeru orang Islam menunaikan solat melalui laungan azan, pelaksanaan cadangan Salman al-Farisi supaya digali parit dalam Perang Khandak, pembebasan tawanan perang Badar dan bermacam lagi keputusan yang diputuskan Baginda berdasarkan semangat perbincangan dan bukannya keputusan mutlak.

Begitu juga amalan Khulafa al-Rasyidin, Saidina Abu Bakar al-Siddiq, mengambil keputusan untuk mengarahkan supaya al-Quran dibukukan menjadi satu mashaf setelah cadangan dan alasan dikemukakan oleh Saidina Omar al-Khattab.

Saidina Umar al-Khattab sendiri pernah ditegur rakyat kerana keputusannya mengarahkan mahar kaum wanita dihadkan jumlahnya.

Malah, pernah beliau diajukan pedang oleh rakyat pimpinannya untuk diperbaiki kesalahan yang mungkin akan dilakukan olehnya sewaktu menjadi khalifah.

Ini membawa maksud khalifah sendiri tidak meminta mereka ditaati secara melampau kerana ia mengundang pelbagai permasalahan yang timbul baik kepada pemimpin mahupun pengikut.

Seharusnya amalan ini dijadikan contoh dalam mewujudkan suasana kepemimpinan yang telus dan mempunyai integriti bertepatan tuntutan syariat Islam.

Melihat kepada beban amanah kepemimpinan, Rasulullah SAW melarang umat Islam meminta-minta jawatan kerana ia akan disoal dan dipertanggungjawabkan di hari akhirat kelak.

Dalam hal ini, Baginda SAW bersabda yang bermaksud: “Ketahuilah bahawa setiap daripada kalangan kamu adalah pengembala dan kamu akan dipertanggungjawabkan atas gembalaan kamu.” (Sahih al-Bukhari, Fath al-Bari, ibn Hajr al-Asqalani)

Justeru, kepemimpinan hanya selayaknya diberikan kepada mereka yang betul berkemampuan memikul amanah berat ini. Jawatan yang disandang bukanlah tiket untuk mendapat kemasyhuran dan menunjukkan kuasa, tetapi ia tugas yang memerlukan kekuatan fizikal, mental serta diperkuatkan dengan unsur kerohanian.

Tetapi apabila seseorang diberi amanah, hendaklah menjalankannya dengan penuh kejujuran dan tanggungjawab supaya di hari akhirat kelak, pemimpin tidak dipersalahkan oleh pengikut kerana penyalahgunaan kuasa, khianat, rasuah dan sebagainya."

Boleh dirujuk terus ke link Konsep Al-Imamah

Assalamualaikum..

Tuesday, May 29, 2007

Apakah kerana doa kita?

Assalamualaikum...

Tiba-tiba teringat doa orang melayu bila meraikan pernikahan @perkahwinan seseorang. Kita sentiasa melafazkan doa secara jelas dan zahir dan jahar supaya atau semoga pasangan tersebut bahagia n berkekalan sehingga ke anak cucu. Jadi "diri ini" rasa doa kita 'dimakbulkan' Allah. bangsa kita ramai juga yg sibuk bercerai berai bila dah lanjut usia..pendek kata dah ada cucu.
ye la doa kita setakat tu aje. Kalau ikut hukum 'adat, kalau 40 org duk katakan benda yang sama boleh jadi perkara tu berlaku sungguh. Jadi agak2 berapa orang yang medoakan perkara yang sama?

Memang lah teori ni mengarut aje..tp tak mustahil juga. Dan semestinya perkara ini berlaku sebab kurang kefahaman agama. Tak semestinya pula orang agama tak buat benda ni. Ada juga masalah ni berlaku di kalangan orang yg blh dikatakan ada pendidikan agama tp itu semua ada sebab musabab yang tersendiri.

Agak-agak lepas ni kita pakat berdoa lanjut sikit la..semoga berkekalan hingga ke cucu cicit. tp nanti keadaan sama juga berlaku, sampai ada cicit nanti jadi lak perkara yang sama. So kita kena doa semoga pasangan tu kekal hingga ke akhir hayat dunia dan kahirat kot..terpulang lah nak terima ke tak teori yang mengarut ni tapi saje nak share dengan semua orang apa yang kepala ni tengah mengarut mikir. tp mengarut setakat ni je harapnya tak lebih.

jumpa lg...

Selamat pegantin baru 'chik' (Ismat Nazarul b. Mat Isa) dan tahinah. So didiklah isteri tu sebaik mungkin dan selamat berusaha menjadi suami yang mithali.Semoga bahagia selalu dan tenang menghadapi semua laluan hidup yang sedia menanti.

بارك الله لك، وبارك عليك، وجمع بينكما في خيرا
itu lah ucapan yang sewajarnya yg diajarkan oleh Islam sebagaiman yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi.

تقبل الله منك
posting tak kena mengena dgn pernikahan saudara seibu sebapa "diri ini". tapi saje je nak tulis sbb melawak dengan kawan sebentar tadi.


Asslamualaikum...


Penggunaan Tulisan Roman Terhadap Ayat-ayat Al-Quran

Assalamualaikum...
Sekadar untuk peringatan kepada diri sendiri dan semua pihak tentang perkara ini. Masih lagi terdapat segelintir di antara masyarakat kita yang menulis ayat-ayat Al-Quran menggunakan tulisan roman. Penggunaan kaedah tersebut adalah dilarang sama sekali. Kita semua maklumi bahawa mempelajari Al-Quran adalah satu kewajipan yang tidak boleh disangkal lagi. Mempelajarinya adalah dalam konteks untuk membaca dan juga untuk memahami isi kandungan Al-Quran tanpa kita mengkesampingkan walau satu ayat pun daripasa isi-isinya. Jika memperljarinya pun sudah diwajibkan maka mengajarkan Al-Quran kepada pihak lain juga adalah lebih aula wajibnya untuk memastikan semua umat Islam memahami dan membaca ayat-ayat Al-Quran dengan kaedah dan tajwid yang betul dan tepat.

Firman Allah S.W.T:

وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً...

Maksudnya:...dan baca;ah Al-Quran dengan "Tartil" (tajwid yang betul). - Al-Muzammil:4


Kemudian kita juga boleh merujuk kepada sunnah Rasullullah Sallallahu'alaihi wa sallam di mana Baginda membaca Al-Quran dengan tartil sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Hafsah RadiAllahu'anha.

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ الْمُطَّلِبِ بْنِ أَبِي وَدَاعَةَ السَّهْمِيِّ عَنْ حَفْصَةَ
أَنَّهَا قَالَتْ مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى فِي سُبْحَتِهِ قَاعِدًا حَتَّى كَانَ قَبْلَ وَفَاتِهِ بِعَامٍ فَكَانَ يُصَلِّي فِي سُبْحَتِهِ قَاعِدًا وَكَانَ يَقْرَأُ بِالسُّورَةِ فَيُرَتِّلُهَا حَتَّى تَكُونَ أَطْوَلَ مِنْ أَطْوَلَ مِنْهَا

Maksudnya: Hafsah telah berkata: Aku tidak pernah melihat Rasulullah Sallallahu'alaihi wa sallam menunaikan solat sunatnya dalam keadaan duduk kecuali ketika hampirnya wafat Baginda (setahun sebelum kewafatan) dan baginda membaca surah (ayat-ayat Al-Quran) dengan "tartil" hinggakan bacaannya lebih panjang daripada kebiasaanya.-(Shahih Muslim, kitab Solat Musafir, bab keharusan solat duduk dan berdiri dalam solat sunat (733)).

Maka untuk membetulkan bacaan kita dan juga orang lain adalah mustahil untuk kita membacanya dengan hanya melihat ayat-ayat Al-Quran yang ditulis dengan menggunakan tulisan roman. Sudah semestinya apabila kita membaca ayat-ayat yang tertulis dengan tulisan roman kita akan 'melanggar' hukum-hukum tajiwd sekalipun kita adalah pakar dan 'alim dalam ilmu tersebut.
Majlis Fatwa kebangsaan telah memfatwakan perkara ini dalam Muzakarah MFK kali-24 pada tahun 1989..(berapa tahun agaknya umur kita time ni?). Fatwa (keputusan Fatwa ) tersebut berbunyi "Ahli Muzakarah Jawatankuasa Fatwa telah bersetuju mengambil keputusan bahawa adalah haram ditulis atau digunakan mana-mana bahagian daripada ayat al-Quran dengan tulisan yang bukan huruf Arab atau bukan tulisan al-Quran.

Dalam penjelasan yang lain MFK hanya menasihatkan untuk mana-mana orang Islam yang ingin menggunakan tulisan roman pada ayat-ayat Al-Quran hendaklah disertakan juga teks asal dalam bahasa arab (tetapi ini hanya bagi yang tahu selok belok tajwid). Bagi orang awam yang masih belajar dan ingin terus memperbaiki bacaan adalah dilarang sama sekali meggunakan teks roman tersebut kerana sudah semestinya bacaan mereka tidak akan bertambah baik dan boleh jadi lebih buruk dari asalnya.

Keputusan MFK ini blh dirujuk di laman web rasmi MFK dan pada link haram tulisan roman...

Semoga kita mengambil manfaat daripada tajuk ini. والله أعلم

Assalamualaikum...




Salam vs Buzzing

Assalamualaikum....

Percubaan seterusnya untuk menulis dan meng'update' blog yg dah lama tak dikemaskini. Baru-baru ini percubaan untuk kemaskini blog gagal kerana artikel yang ditaip tak dapat diuploadkan oleh kerana kesilapan teknikal (salah blogger la..sebab dah masukkan kod tapi tak publish, kesannya artikel tersebut hilang entah ke mana..)

Semoga percubaan kali ni berjaya hendaknya..

Zaman dan waktu sentiasa bergerak 'pantas' dan tidak akan sesekali berpatah balik untuk memberi peluang kpeada kita semua memperbaiki kesilapan pada masa-masa yang telah kita lalui. Peredaran tersebut menyebabkan banyak perubahan berlaku dalam kehidupan seharian setipa manusia. Tamadun berganti dengan tamadun yang seterusnya dan sentiasa akan terus berganti. Sistem perhubungan di antara kita juga terkesan dengan perubahan waktu dan zaman ini. Pada peringkat permulaan manusia mengenal erti kecanggihan sistem perhubungan yang digunakan adalah surat menyurat dan juga telegram. Kemudian berpindah kepada sistem yang lebih baik iaitu telefon (talian tetap), sampai lah kepada zaman yang kita sedang lalui ini sistem perhubungan terus berkembang dengan baik dan pesat. Kini kebanyakan masyarakat mula berhubung denga kaedah yang tidak memerlukan kos yang tinggi, SMS, email, Messenger dan sebagainya.

Untuk kali ini "diri ini" ingin memfokuskan kepada sistem perhubungan 'anak-anak muda' walaupun ada juga mereka yang telah lanjut usia berjaya meneroka sistem ini tetapi majoriti anak muda lebih terkedepan dalam menggunakan dan memanfaatkan sistem yang terkini ini. Tanpa buang masa. perkara yang ingin difokuskan ialah penggunaan 'messenger' (tak kira lah YM ke MSN ke..dll). Seringkali kebanyakan kita bila mula berhubung dngan kenalan lebih suka untuk gunakan butang 'buzz' untuk menegur kenalan tersebut. Apabila ditanya kenapa sering menggunakan kaedah tersebut, seringkali juga jawapan yg diterima ialah untuk memastikan samada kenalan tersebut berada di 'depan' komputer atau sebaliknya. Apakah jika kita memberi salam kita tidak akan tahu yang kenalan kita berada di 'depan' komputer atau sebaliknya? apakah jika kita meberi salam komputer tersebut akan mempermain kita untuk menjawab salam menggantikan kenalan kita?

Inilah fenomena kita ketika ini. Pernah satu ketika kita berdebat bahkan sering memforward email@message untuk mengajak kenalan kita dan umat Islam yang lain menggunkan taipan perkataan salam dengan ejaan yang penuh (sekalipun sebenarnya perkara tersebut tak perlu dipertikaikan kerana semua kita maklum seringkas mana sekalipun ia adalah lafaz salam daripada pihak yang menghantar email @message tersebut). Kita juga mem'forward'kan email dan sebagainya untuk memeperbetul sebutan dan ejaan Makkah atau Mekah berbanding penggunaan yang dipelopori barat iaitu Mecca (ini pun tak perlu dipertikaikan sebab tak ada apa yang boleh mengelirukan kita dalam perkara ini). Kini mari kita membincankan pula kaedah yang sebaik-baiknya untuk kita bertegur sapa dengan kenalan atau pihak lain.

Bukankah di dalam Islam kita diajar untuk memulakan setiap pertemuan kita denga lafaz yang mulia (Assalamualikum)? Bukan kah kita sering meng'khatam'kan Al-Quran sepanjang Ramadhan? Tidakkah kita bertemu dan memahami ayat Al-Quran di dalam surah An-Nur:27

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu memasuki rumah orang lain sehinggalah kamu dialukan dan kamu memberi salam kepada ahli rumah tersebut, ketahuilah ianya adalah lebih baik bagi kamu, moga-moga kamu semua sering mengingati.

Jelas anjuran ini adalah galakan dan keharusan (kewajipan) memberi salam ketika kita ingin menziarahi atau memasuki rumah orang lain. Apakah 'messenger' tidak boleh kita katakan sebagai rumah yang khusus bagi kenalan kita?

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ وَوَكِيعٌ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا وَلَا تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا أَوَلَا أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ أَفْشُوا السَّلَامَ بَيْنَكُمْ
Maksudnya :
Sabda Rasullullah Sallahu'alaihi wa sallam: " Tidak akan masuk syurga seseorang itu sehinggalah dia beriman dan tidak beriman seseorang itu sehinggalah dia berkasih-kasihan (semata-mata kerana Allah), inginkan aku tunjukkan kepada kamu suatu perkara yang akan mengikat hubungan di antara kamu jika kamu melakukannya? Berilah dan sebarkan lah salam di antara kamu". (Shahih Muslim:81, Mausuah Maktabah Syamilah)

Kewajipan kenalan kita pula adalah menjawabnya. Perkara ini telah dimaklumi oleh semua pihak tanpa perlu dibahaskan lagi. Alangkah elok,molek dan manisnya jika kita berusaha untuk menghidupkan sunnah yang telah dibawa oleh Rasullullah ini. Bahkan ianya telah dianjurkan oleh Allah dalam firmannya sebagimana yang tertera di atas.

Usahlah kita berdalih lagi untuk sama-sama mengimarahkan sunnah yang mulia ini. Sudahlah sunnnah yang besar kita tinggalkan, sunnah yang sekecil ini pun kita ingin jauhkan daripada pengamalan kita? Aduh, jauhnya kita dengan Sunnah Rasullullah. Kita ingin syafaat baginda di akhirat nanti tetapi kita tidak berusaha menghidupkan sunnah Baginda Sallahu'alaihi wa sallam.

Jangan berdalih dengan membuat 'qias' yang tidak sewajarnya. Kita meng'qias'kan bahawa ulama mengharuskan untuk kita mengetuk pintu atau menekan loceng jika menzirahi kenalan kita maka apakah salah jika kita buzzing sahaja kenalan kita di mana-mana medium 'messenger'? Jawapannya ada pada diri masing-masing. Apkah jika kita sudah berdepan dengan tuan rumah yang ingin kita ziarahi kita masih lagi menekan loceng rumah beliau atau kita memberi salam?

Ayuh kita mengorak langkah menghidupkan kembali sunnah Rasullullah. Sudahlah tajuk yang dibincang dalam medium tersebut pun kadang-kadang tidak bermanfaaat. Memberi salam pada permulaan 'pertemuan' pun ditinggalkan. Sekalipun ramai di antara kita tetap memberi salam selepas 'buzz' tetapi dahului dengan salam adalah lebih mulia insyaAllah.

Assalamualaikum...

Wednesday, May 09, 2007

Qarar baru untuk tajdid Iqamah Thanawiyah di Jordan

Assalamualaikum...
Hari ni lengkaplah lagi andaian warga Malaysia di jordan (juga warga malaysia di negara arab yg lain) bahawasanya arab memang suka tukar qarar ikut suka dia aje...baru berapa bulan yg lalu dah ada qarar baru hinggakan ramai pelajar Malaysia di sini terpaksa ulang-alik ke Pejabat Qabul wa Tasjil semata-mata untuk mendapatkan Ithbat Talib yang baru, kini wujud pula qarar baru bagi semua 'ajnabi' di Jordan untuk mendapatkan Syahadah 'adam mahkamiyyah untuk membuktikan yang penama terbabit tiada rekod jenayah.

Tulisan ni bukan bertujuan nak memburukkan arab tapi sekadar perkongsian bersama Pelajar-pelajar Malaysia di sini untuk bersiap sedia berdepan dengan sebarang pertukaran qarar lagi pada masa-masa hadapan. Semua kita maklumi memang pihak berkuasa negara ini berhak untuk menetapkan apa jua undang-undang untuk menjamin keselamatan negara mereka. (tapi takkan la kerap sangat?..)

Jika dulu bagi pelajar yang ingin membaharui iqamah mereka hanya perlu mendapatkan ithbat talib dan membawa bersama mereka salinan muka surat hadapan, m/s tarikh terakhir masuk jordan, tahdid sakan (yg ni pun baru diwajibkan beberapa bulan yang lalu, sebelum ni tak wajib) semua ni dalam pasport, 2 keping gambar dan isi borang perbaharui iqamah.

Kini, dah ada qarar baru yg memaksa kita untuk mendapatkan Syahadah 'adam mahkamiyyah. Nak dapatkan sijil ni kita kena pergi ke mahkamah al-'adl al-bidayah (kalau yg duk irbid, mahkamah tu berdepan dengan syarqiyah Yarmouk). Harapnya urusan ni nanti tak lah mengambil masa macam sekarang...tapi kalau kerajaan jordan tak kemas kini peraturan berurusan maknanya smeua pelajar akan berdepan masalah macamna yang telah dihadapi sekarang. Untuk dpatkan syahadah tu aje blh smapai 2 jam...kena nasib tak baik lagi lama lah jadinya...

ok lah ringkasnya ikutlah step ni untuk tajdid iqamah di jordan :
1) pastikan semua dokumen yang diperlukan ada bersama anda (kat atas td telah disebutkan)
2) Pergi ke mahkamah Al-'Adl Al-Bidayah, terus ke pejabat no 2 lepas pintu utama dan dapatkan borang utk ambil syahadah tersebut.
3) Macam biasalah dah ambil borang tu pepandai lah isi yang mana perlu, kat situ dia ada minta raqam syakhsi..so isi aje no iqamah yg tertera kat iqamah masing-masing
4) Bawa borang tu ke kaunter bayaran (al-muhasib @ qism Ar-rusum) dan bayar jd 2.200 (pastikan anda ada duit kecil untuk memudahkan urusan terutamanya duit syiling kalau tak jenuh kena keluar mahkamah tukar duit. Kemudian dia akan cop dan serahkan borang td bersama 2 salinan resit.
5) Bawa resit dan borang td ke pejabat yg sama anda ambil borang td dan depa kat situ akan rekodkan no fail kat borang tu dan akan bg semula resit yg dikepilkan bersama borang tadi kepada anda untuk anda mula pening kepala beratur untuk diambil cop jari di pejabat sebelah..
6) ha..masa ni pepandai la beratur dan bersabar...dan polis yg bertugas akan minta borang td dengan pasport anda dan anda diminta bersabar sehinggalah giliran anda dipanggil untuk diambil cop jari...AWAS! pastikan anda tidak pekak..kerana polis tu main panggil dalam office dia aje...dah la suasana macam pasar borong...pastu bila pi dekat pintu office dia suh sabar lak tggu sampai nama dipanggil...
7) bila tiba giliran anda, masuk la pejabat td jgn malu-malu...serah aje tangan anda polis di situ akan mmbantu dan membimbing anda untuk melakukan operasi cop jari...
8) Selesai kat situ terus pi ke sebelah kiri office 'cop jari' ni. masuk pula office seterusnya yg terkedalam sikit kedudukannya. serah borang n tggu la sampai dikembalikan balik..
9) Pergi balik ke pejabat yg mula-mula waktu ambil borang td dan serah kembali borang yg telah disain tugnggu la sampai semua selesai dan anda akan diberi syahadah dan jagn lupa beli dan lekatkan setem 200 fils kat syahadah tu(beli kat luar mahkmah... )
10) dah selesai tu balik semula la ke mudiriyah syurtoh (atas bukit kat balad tu)...

tu la serba sedikit langkah-langkah yang perlu anda lalui..kalau ada perubahan sikit-sikit tu nanti biasalah...

Tuesday, May 01, 2007

Pening....


Assalamualikum...
Baca Akhbar Hari ni? Petikan ni di ambil dari laman utusan online dalam salah satu ruangan yang ada di situ...

Pendek cerita dan kisahnya...seorang ustazah ini ditanya oleh pemberita ruangan tersebut tentang perihal aurat. Beliau pun jelaskanlah pendapat semua mazhab... katanya:

Soalan : Apakah maksud aurat dalam Islam?

"Dalam Islam, aurat bermaksud kecacatan, keaiban atau kekurangan yang wajib kita tutup. Dari segi bahasa, menjelaskan yang aurat itu adalah sesuatu yang terdedah kepada serangan musuh.

Allah memerintahkan kita menutup aurat kerana mendedahkannya boleh mendatangkan fitnah, menaikkan syahwat atau menyebabkan kita melihat perkara yang tidak sepatutnya.

Syarak mendefinisikan bahawa aurat adalah sesuatu yang wajib disembunyikan dan haram dilihat.

Secara keseluruhannya empat mazhab utama dalam fikah Islam iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali menetapkan bahawa aurat bagi lelaki adalah antara pusat dan lutut.

Bagi wanita ialah keseluruhan tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan berdasarkan nas yang kuat daripada al-Quran dan al-sunah.

Ingatlah firman Allah tentang aurat, Katakanlah kepada wanita beriman, “hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kehormatannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya..”.(Al-Nur: 31)..."

kemudian seterusnya :

"Apabila menutup aurat pula bukan bermaksud menutup kulit sahaja. Kaum wanita tidak boleh memakai pakaian yang nipis sehingga masih menampakkan bentuk tubuh. Atau pun memakai tudung tetapi berbaju lengan pendek. Atau memakai wig sebab masih menampakkan leher dan telinga kepada yang bukan mahram. Kain yang menutup itu pula tidak boleh yang ketat.

Dalam Islam, apabila Allah mengharam atau menghalalkan sesuatu itu ia tujukan kepada semua. Tidak ada pengecualian walau kepada ulama, ustaz atau pun ustazah."

"diri ini" confius pula bila tengok gambar ustazah ini yang disertakan oleh wartawan tersebut yang sudah tentu diambil ketika temuramah tersebut.


"diri ini" doakan agar ustazah tersbeut sedar kesilapan beliau dan harapnya orang-orang yang lebih arif dari "diri ini" yang berada di sekeliling beliau dapat menegur beliau...