Saturday, February 02, 2008

Bertanyalah...

Assalamualikum...
Bangsa Melayu memang dikenali sebagai bangsa yang malu untuk bertanya. Perkara ini sering dibahaskan di Malaysia. Terutama apabila ianya dikaitkan dengan ketinggalan pelajar melayu dalam pelajaran. Moga kita semua berjaya keluar dari kepompong tersebut.

Sebagai menyahut seruan para ilmuan, supaya pelajar melayu khasnya dan umat Muslim itu sendiri banyak bertanya dan sentiasa bertanya jika menghadapi apa jua masalah yang perlu kepada penyelesaian maka diri ini melazimkan diri untuk terus bertanya.

Baru-baru ini, memandangkan telah lama "diri ini" tak melakukan 'tawaf' sekitar Kuala Lumpur maka "diri ini" mengambil keputusan untuk melakukan rutin masa lapang iaitu "tawaf" ke tempat-tempat yang jarang "diri ini" lalui semata-mata untuk memastikan semua pelosok Kuala Lumpur ini dikenali oleh "diri ini". Apabila sampai ke satu tempat dan kebetulan "diri ini" memang ingin pergi ke satu destinasi yang sewajarnya "diri ini" pergi kerana ingin melaksanakan amanah, "diri ini" menghadapi masalah untuk sampai ke destinasi tersebut kerana tidak arif tentang jalan di kawasan tersebut. Maka tanpa berlengah, "diri ini" ambil keputusan untuk bertanya kepada mereka-mereka yang lebih 'arif'.

Ringkasnya, pada hari tersebut "diri ini" terpaksa bertanya beberapa individu dan kumpulan arah ke destinasi terbabit, tetapi amat mengecewakan, banyak-banyak yang ditanya hanya 3 individu yang membantu dan menunjukan arah yang tepat dan betul. Untuk pengetahuan semua mereka-mereka yang ditanya itu ialah orang yang sama agama dan bangsa dengan "diri ini". Apakah susah untuk kita katakan 'tidak tahu' terhadap perkara yang memang kita tidak tahu?

Ini lah yang sering berlaku dalam dunia hari ini, kebanyakan kita selalu sahaja mengambil langkah ingin menunjuk kepada umum bahawa kita sentiasa arif dan pandai tentang semua perkara. Maka pantang sahaja ditanya pasti kita akan menjawab seolah-olah memang kita amat arif tentang perkara tersebut. Akhirnya kita akan menyusahkan mereka yang bertanya dan mungkin kesannya kepada individu atau kumpulan lain yang bersangkutan dengan mereka yang bertanya.

Moga kita semua sedar keupayaan diri masing-masing dan hanya menjawab apa yang diketahui, Jika tidak pasti tentang sesuatu perkara apabila ditanya, adalah lebih wajar kita menjelaskan perkara sebenar bahawa kita tidak pasti atau tidak arif tentang perkara tersebut (jangan pula buat dalam peperiksaan sekolah atau U, kalau nak buat juga jangan libatkan "diri ini" :D)

"terima kasih kepada mereka yang membantu pada hari tersebut dan kepada mereka yang jujur bahawa mereka tidak arif tentang arah yang ditanya" kepada yang lainnya (termasuk diri sendiri) moga Allah membuka pintu hati mereka (dan diri sendiri) supaya sedar tentang kesilapan mereka (dan diri sendiri)."

Akhirnya, sila rujuk kepada ayat surah An-Nahl:43 dan Anibiyaa:7.

No comments:

Post a Comment