Saturday, February 16, 2008

Sebenarnya Berbeza...

Assalamualikum...

Alhamdulillah makin ramai membincangkan konsep negara kebajikan. Semuanya timbul ekoran janji PAS untuk menwarkan kepada Rakayat Malaysia sebuah negara berkebajikan.

Ramai yang tersedak dan terbatuk-batuk dek kerana tawaran sedemikian. Berbagai persepsi dan pandangan di zahirkan semata-mata untuk menyokong atau menyanggah tawaran tersebut. Hinggakan terkadang sumber yang dirujuk adalah sumber yang salah. Mereka yang menawarkan tawaran sedemikian adalah PAS maka pandangan dan huraian yang jelas perlu di mabil dari sumber mereka supaya dapat difahmai dengan betul dan kemudian jika ingin kekal menyanggah maka sanggahan yang dibuat kelak akan lebih 'nampak membina'.

Tapi sebaliknya yang berlaku ramai di kalangan masyarakat cuba memahami konsep tawaran yang dibuat oleh PAS melalui medan yang bertentangan. Maka sebagai sebahagian daripada masyarakat yang celik dengan maklumat kita semua harus bertindak memastikan kita dan juga mereka yang berada di sekeliling kita mengambil maklumat daripada sumber yang tepat. Meskipun sumber tersebut seringkali di katkan 'bias'.

Setelah mengamati dan mengikut perkembangan tentang tawaran yang dibuat,. maka diri ini sedar akan satu perbezaan yang amat ketara. Iaitu Media-media utama Malaysia mewar-warkan PAS ingin menawarkan Malaysia untuk menajdi negara kebajikan. Seolah-seolah rakyat akan hidup dengan dikelilingi pelbagai subsidi dan perkhidmatan percuma.

PAS menawarkan bukan menawarkan negara kebajikan tetapi menawarkan Negara Berkebajikan di mana kebajikan rakayat adalah aspek utama dalam membuat keputusan di dalam pentadbiran. Itulah yang "diri ini" faham dari maksud yang disampaikan oleh Dr. Dzulkifley Ahmad Salah seorang daripada AJK PAS Pusat.

Kesimpulannya ialah rupanya berebza kedua indikator tersebut. Kita yang gagal teliti sebelum ini. Moga terus hidup dengan ketelitian...

No comments:

Post a Comment