Tuesday, August 25, 2009

Berbuka

Assalamualikum...

Hadis riwayat Adi bin Hatim ra.:

Ketika turun ayat: Sehingga nyata bagimu benang yang putih dari benang yang hitam, yaitu fajar, - al-Baqarah: 187 - maka Adi bin Hatim berkata kepada Rasulullah saw: Wahai Rasulullah, sungguh saya meletakkan benang berwarna putih dan benang berwarna hitam di bawah bantalku, sehingga aku dapat mengenali antara waktu malam dan waktu siang hari. Rasulullah saw. bersabda: "Sesungguhnya bantalmu itu sangat lebar. Sesungguhnya yang dimaksud adalah hitamnya (gelapnya) malam dan putihnya (terangnya) siang pada saat fajar". RW Muslim 1824.

Hadis riwayat Umar ra., ia berkata:

Rasulullah saw. bersabda: "Ketika malam datang, siang pergi dan matahari pun terbenam, maka saat itulah orang yang berpuasa mulai berbuka". RW Muslim 1841.

.......................

Baru-baru ini "diri ini" ditanya tentang dalil perlunya bersegera berbuka (berbuka ketika permulaan azan. Maka dalil-dalil di atas adalah dalilnya.

Persoalan ini timbul kerana terdapat seseorang yang melarang keluarganya bersegera berbuka apabila masuknya (baca: telah masuk) waktu maghrib (mula azan kat tv). Pendapat si fulan tersebut adalah hanya boleh berbuka selepas abis dan selesainya azan di televisyen. - lokasi kediaman mereka adalah sekitar kuala lumpur dan tiada isu perbezaan ketara masuknya waktu maghrib-.

Jika melihat kepada dalil-dalil di atas, maka tidak syak lagi Allah dan RasulNYA S.A.W menyuruh kita bersegera berbuka ketika 'masuknya' waktu maghrib. Bahasa mudahnya berbuka ketika permulaan azan di tv berkumandang. Apa jua alasan untuk menangguhkan berbuka tatkala kita memiliki sesuatu yang boleh di jamah adalah tidak bertepatan dengan ajaran Rasulullah S.A.W.

Apa pun moga orang yang bertanya dapat menerngkan dalil ini sebaiknya kepada ahli keluargnya yang berpendapat hanya boleh berbuka selepas tamatnya azan di tv...




No comments:

Post a Comment