Friday, August 28, 2009

Wartawan tidak bertauliah...

Asslamualaikum...

Jam 10 malam 27 Ogos 2009, masuk beberapa sms dan call menyampaikan tentang 'berita sedih' iaitu kematian Ust Ismail Kamus. SMS tersebar dengan begitu cepat dan pantas. Panggilan telefon juga diterima dari berbagai pihak...sampai la ke pagi masih duk terima lagi SMS yang sama...

Setakat yang sempat "diri ini" tahu adalah ust Ismail Kamus masih dalam keadaan sihat maka dengan geramnya reply semual semua sms dan minta jangan disebarkan berita tak sahih tersebut.


pengajaran:

1. Kesian Datuk Ismail Kamus, dah 2-3 kali terjadi keadaan macam ni ke atas beliau. Harapnya masing-masing lepas ni kaji dulu berita yang diterima melalui sms dan telefon masing-masing.

2. Tak yah susah-susah nak jadi wartawan tolong sebar berita. tunggu je berita rasmi daripada mana-mana akhbar rasmi negara so selesai masalah.

3. Selalu lah baca berita dan dengar berita dan ambil tahu sikit pasal keadaan negara. Maka kita akan kenal setiap individu yang berpengaruh. Yang Meninggal semalam adalah Senator Prof Dr. Ismail b. Salleh. ni Pantang je dengar nama Ismail, yang tau dan kenal Ismail kamus je...

4. Lain kali dengar sebarang berita rasmi pastikan keadaan anda dalam keadaan yang sedar sepenuhnya. Bukan Pra-sedar. Sah yang tolong sebar mulanya tengah tidur waktu keluar berita pasal kematian Prof Ismail maka diingatnya Ismail Kamus..

5. Yang di luar negara pun tok sah duk sibuk nak sebar berita untuk orang malaysia. biar je depa dapat berita dari sumber rasmi. Selesai masalah..

Kalau nak jadi wartawan pi la lapor diri kat mana-mana syarikat akhbar atau berita dalam negara atau luar negara...

Sekian....

1 comment: