Tuesday, August 25, 2009

Hari syak...

Assalamualaikum...

Tajuk perbincangan kali ini agak terlewat dari waktunya. Apa pun moga ianya bermanfaat untuk masa mendatang.

Hari syak : 29 atau 30 syaaban (bagi tahun yang mempunyai hari dalam bulan syaaban sehingga 30 hri maka hari syaknya adalah '30'. Bagi tahun yang Syaabannya hanya 29 hari maka hari syaknya adalah '29'. Sebahagian ulama berpendapat 29 dan 30 Syaaban.

Hadith yang diriwayatakan oleh Abu Hurairah R.A :

"Rasulullah saw. bersabda: Janganlah engkau berpuasa satu atau dua hari sebelum Ramadan, kecuali bagi seorang yang biasa berpuasa, maka baginya silakan berpuasa". -RW Muslim,
1812, al-islam.com

Ada 2 pendapat dalam memahami hadith ini:

1) Di haramkan berpuasa samada ganti atau sunat kepada umat Islam pada 29 atau 30 Syaaban. Kecuali bagi mereka yang sentiasa melaksanakan puasa sunat pada kebanyakan harinya dalam setahun.

2) Diharamkan berpuasa pada 29 dan 30 Syaaban. Keadaan ini lebih dekat dengan persiapan kita menyambut Ramadhan. Bagi mana-mana Umat Islam yang perlu menggantikan puasa mereka, sebolehnya elak menangguhkan sehingga ke penghujung Syaaban. Kerana penentuan Ramadhan adalah berpandukan kepada anak bulan yang hanya Allah sahaja mengetahuinya.

Ya, meskipun kini kita mampu melahirkan ramai ahli falak untuk menghisab (membuat kiraan) dalam penentuan awal Ramadhan, tetapi Allah jualah yang lebih mengetahui segalanya.

Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata:

"Adalah aku mempunyai tanggungan puasa Ramadan, aku tidak dapat membayarnya kecuali pada bulan Syaaban, karena kesibukan dari Rasulullah saw. atau kesibukan bersama Rasulullah saw."- RW Muslim,1933, al-islam.com.

Tempoh menggantikan puasa cukup panjang bagi umat Islam yang 'terpaksa' meninggalkan puasanya. Maka adalah sebaiknya kita yang wajib menggantikan puasa Ramadhan tersebut menggantikannya seawal mungkin supaya tidak terbeban apabila Ramadhan hampir menjelang.

Dan adalah sesuatu yang amat membanggakan jika suami-suami di luar sana dapat melakukan puasa sunat ketika mana isteri-isteri berusaha menggantikan puasa mereka agar mereka mendapat sokongan moral dalam melaksanakan kewajipan kepada Allah.

Paling tidak gantilah puasa sehari atau 2 hari setiap bulan nescaya sebelum ketibaan syaaban semua hutang puasa dengan Allah telah terlangsai. Dan semua boleh menumpukan kepada puasa sunat dalam bulan syaaban sebagai persediaan menyambut Ramadhan.

Selamat beramal dengan mutu dan kualiti yang terbaik sepanjang Ramadhan ini!





No comments:

Post a Comment