Sunday, January 21, 2007

Berlalu sudah...

Assalamualaikum..

Berlalu sudah awal Muharam yang dinantikan oleh semua umat Islam. Kini umat Islam perlu menerus dan melipat gandakan usaha ke arah memastikan segala azam dan niat mereka mampu dicapai. Bahkan dalam usaha untuk mencapai azam itu, umat Islam di negara kita berusaha untuk memastikan mereka semua dapat bersama-sama ahli kariah masjid/surau masing-masing bersama-sama berdoa untuk akhir tahun dan awal tahun sebagaimana kebiasaannya. Tidak cukup dgn itu, pada zaman yg serba canggih ini disebar pula melalui email dan semua medium yang mampu menyebarkan doa tersebut dgn segera dan pantas. Semua umat Islam berlumba-lumba untuk membuat kebaikan tersebut (sebarkan doa utk pastikan org lain pun dapat anugerah sama).
Merujuk kepada semua kelebihan dan ganjaran yg digambarkan kepada semua umat islam yang berdoa setiap akhir tahun dan awal tahun, "diri ini" ingin berkongsi dengan semua pembaca berkenaan tajuk ini. Persoalan yang timbul ketika ini adakah bacaan doa tersebut tidak boleh dilakukan? Jika dirujuk kepada mana-mana bahan bacaan dan juga laman yang mengutarakan bacaan doa ini maka kita akan dapati di sana ada dinyatakan bahawa sesiapa yang membaca doa-doa tersebut pada ketika dan masa yang dimaksudkan nescaya akan jauhlah darinya gangguan syaitan dan sebagainya.
Untuk pengetahuan pembaca semua, adalah amat janggal jika sesuatu yang khusus bagi Rasullullah (mengkhabarkan tentang syaitan dan semua yang berkaitan dengannya) tidak disandarkan bersamanya sanad hadith. Merujuk kepada pekrara ini, ilmuan agama semuanya berusaha untuk mempastikan segala amalan kita bertepatan dgn tuntutan agama. Maka setelah sekian banyak usaha maka tidak didapati bahawa di sana ada hadith-hadith yang menunjukkan bahawa Rasullullah menganjurkan doa akhir dan awal tahun sebagiamana yang kita semua tahu.
Perkara yang menarik ketika membicarakan topik ini, apabila dilontarkan pandangan yang sebegini maka cukup mudah dan ringannya lidah orang kita untuk menuduh bahawa golongan yang membangkitkan isu ini adalah golongan 'wahabi'. Entahlah "diri ini" pun tak tahu samada mereka yang berkata sedemikian memahami apa yang dimaksudkan (wahabi) atau hanya mengutarakan pandangan dan tuduhan tersebut daripada pemahaman yang mereka perolehi daripada adat dan budaya orang kita.
Berbalik kepada tajuk perbincangan kita sebentar, sesuatu yang khusus bagi Rasullullah jika dikhabarkan nescaya ianya adalah sandaran kepada Rasullullah. Maka bagaimana golongan yang menuduh pihak yang mengutarakan isu ini sbg wahabi semata-mata ingin mmepertahankan amalan yang tiada puncanya dan sudah tentu umat Islam mengganggap ianya adalah anjuran Islam. Maka apabila ianya dianggap anjuran Islam siapakah yang menganjukannya kalau bukan dianggap dalam jiwa masing-masing bahawa Rasullullah yang menganjurkan? Bukankan di atas tadi "diri ini" telah memberikan pandangan yang kelebihan yang dimaksudkan kepada sesiapa yang berdoa (akhir dan awal tahun) itu menyandarkannya kepada Rasullullah? Kemudian mereka bertanya lagi, salahkah kita jika ingin berdoa? Harap semua yang membaca dapat bertenang dan memahami apa yang dibincangkan. Bukanlah "diri ini" melarang untuk berdoa, doa lah apa yang ingin kita doakan. Mohonlah daripada Allah apa yang amat kita inginkan kerana itu adalah anjuran Allah dan RasulNya supaya kita tidak lalai daripada bergantung harapan kepada Allah yang mencipta kita. Tetapi dalam konteks ini kita telah mengkhususkan seolah-olah jika berdoa pada waktu-waktu tersebut (akhir tahun= selepas asar dan awal tahun= beberapa minit sebelum maghrib) maka dikurniakan kelebihan dan ganjaran yang hanya boleh dikhabarkan oleh Rasullullah melalui wahyu Allah. Itulah persoalan sebenarnya yang kita bincangkan. Persoalan seterusnya bukankah elok lagi jika ingin berdoa kita sentiasa terus berdoa tanpa perlu menunggu hujung tahun dan awalnya? Jawapannya ada pada diri masing-masing. Semoga kita dapat mempelajari dan cuba memahami ilmu Islam itu dengan bukti dan kefahaman yang sebenar. Bukan hanya bergantung kepada amalan-amalan yang telah lama dilakukan oleh orang kita. Jangan jadikan lamanya kita beramal itu sebagai hujah untuk ibadah kepada Allah. Islam tidak memandang hujah yang dangkal sebagai sumber rujukan. pastikan hujah kita disertakan bukti dan dalil yang mampu menyokong tindakan kita. Untuk pengetahuan semua, Tarikh hijri yang diguna pakai ketika ini adalah ditetapkan oleh saidina Umar pada zamannya. Dan sepakat para sahabat untuk menetapkan bahawa 1 Muharam di ambil dari tarikh permulaan hijrah Baginda Rasullullah bersama para sahabat Baginda.
Sekadar berkongsi dan tidak titujukan kepada mana-mana individu khusus melainkan untuk semua masyarakat.

No comments:

Post a Comment