Saturday, January 27, 2007

Usia bukan hujah...

Assalamualaikum..

Seringkali kita mendengar dan berpendapat bahawa mati kebiasaanya hanya melibatkan golongan-golongan tua. Sekali pun telah banyak kematian golongan muda yang berlaku keliling kita, kita tetap tidak mengambil pengajaran bahkan dengan megahnya kita berasa yakin seolah-olah kita akan diberi peluang untuk terus hidup sehinggalah kita mencapai usia tua.

Firman Allah dalam surah Al-Ghafir:

هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ -67

67. Dia lah Yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging; kemudian ia mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian kamu (dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; kemudian kamu (dipanjangkan umur) hingga sampai menjadi tua. dan (dalam pada itu) ada di antara kamu Yang dimatikan sebelum itu. (Allah melakukan kejadian Yang demikian) supaya kamu sampai ke masa Yang ditentukan (untuk menerima balasan); dan supaya kamu memahami (hikmat-hikmat kejadian itu dan kekuasaan Tuhan).

Jadi janganlah kita terlalu yakin yang usia kita akan sampai ke peringkat usia tua. Pastikan kita melakukan persiapan dan persediaan supaya kita tidak menyesal apabila berdepan dengan Allah S.W.T. Ketika itu segala rayuan kita tidak lagi boleh menyelamatkan kita daripada menerima pembalasan daripadaNya.

No comments:

Post a Comment