Saturday, January 27, 2007

Berleluasanya Penjualan Arak...

Assalamualaikum..

25 Januari 2007- Semua akhbar utama di Malaysia memaparkan satu isu yang perlu dipandang berat oleh semua pihak kerana kesan daripadanya boleh menyebabkan keruntuhan moral masyrakat kita terus berada di tahap yang lebih kronik. Isu tersebut adalah berkaitan penjualan arak secara terbuka. Kini penjualan dan pengiklanan dibuat dari rumah ke rumah dengan khidmat penghantaran yang percuma atau dikenakan caj yang rendah. Antara laporan tersebut ada juga disertakan pengakuan remaja-remaja Melayu Islam tentang penghargaan mereka terhadap kaedah yang diugunakan.

Masyarakat awam memandang isu ini sebagai isu yang sensitif. Juga dilaporkan pandangan beberapa pihak yang amat berharap isu ini dapat ditangani oleh semua pihak agar ianya dibendung (lagi elok dihapuskan, bendung aje tak memadai).

"diri ini" terfikir sebab dan kenapa perkara ini berleluasa. Kesimpulan yang boleh dibuat antaranya ialah, kelemahan institusi kekeluargaan dan kejiranan adalah punca yang agak ketara ke atas sebab tersebut. Bukan lah "diri ini" membuat tuduhan melulu dan rambang tanpa ada batasan hujah yang disertakan. Sekadar mengajak semua pihak berfikir dan bukan menyalahkan sesiapa. Pepatah melayu yang cukup sinonim "siapa makan cili dia lah rasa pedasnya" (biarlah sekalipun kadang-kadang cili itu tak pedas pun) yang penting pepatah tersebut mempunyai maksud yang tersendiri yang semua pihak mampu memahaminya.

Kita boleh membuat kajian dan melihat daripada pemerhatian yang adil dan saksama bahawa trend perlakuan meminum arak ini tidak lagi menjadi satu tabiat buruk yang dipandang hina oleh masyarakat. Masyarakat tidak lagi berani menegur jiran atau anak-anak jiran yang berkelakuan begitu termasuk apa jua kelakuan yang tidak beradab. Institusi kekeluargaan pula lebih selesa ahli keluarga mereka meragakan segala trend dan perilaku barat yang tidak bermoral. Bagi mereka itu adalah trend dan moral yang sewajarnya dilakukan kerana perlu mengikut peredaran zaman. (Apatah lagi trend masa kini ibubapa amat gembira apabila anak-anak mereka mampu menyanyikan lagu-lagu penyanyi masa kini hingga diwar-warkan seluruh keluarga dan kampung tentang kebolehan anak tersebut. Sampailah kepada satu tahap anak-anak yang boleh menyanyi mengatasi jumlah anak-anak yang mampu mengaji Al-Quran dengan baik). Berbalik kepada topik arak tadi.

Kini, kita disogok pula dengan air-air jus atau buahan yang dibotol dan ditinkan dalam botol dan tin yang se'patern' dengan botol dan tin arak. Bagi "diri ini" ini satu lagi penodaan barat terhadap masyarakat kita. Tidakkah kita malu dan segan untuk membeli air tersebut? atau kita menggunakan hujjah bahawasanya ianya hanyalah air buahan jadi tiada kesalahan di sana. Sepatutnya kita berdukacita dengan keadaan tersebut. "diri ini" yakin suatu ketika nanti arak akan diminum tanpa segan silu dijalanan seakan meminum air berkabonat biasa. Ketika itu masyarkat kononnya akan bersangka baik bahawa yang diminum itu ialah air jus yag ditin atau dibotolkan guna patern yang sama. Jadi masyarakat akan semakin runtuh dan tamadun kemasyarakatan akan terus ranap dan musnah tanpa mampu dibendung lagi. Ketika itu siapakah yang harus kita persalahkan?
Langkah yang wajar adalah kita terus membenci najis tersebut dan didiklah ahli kelaurga kita semua dengan didikan yang telah digariskan oleh Islam. Biarkan apa yang nak dikata oleh masyarakat tentang cara kita mendidik keluarga asal ianya bertepatan denga syara'. (kita lebih bimbang bualan masyarakat daripada kita bimbangkan azab Allah di atas kelalain kita mendidik masyrakat dan keluarga kita ke arah jalan yang lurus dan benar= trend masyarakat kini).
Jauhkan dan didik ahli keluarga kita supaya tidak lagi atau terus tidak membeli produk-produk yang air jus yang ditin dan dibotolkan di dalam botol dan tin yang paternnya sama dengan patern arak moga pengeluar produk tersbut mendapat pengajaran dan dapat merubah patern tersebut. Masalahnya masyarakat kita ialah mengangap perkara tersebut perkara biasa. Bahkan jangan pula cadangan dan saranan ini dianggap sebagai ekstrim. Di hadapan kita ada 2 pilihan. jadi pilihlah yang mana kita mahu. Keredhaan Allah (dan semestinya di sana ada juga keredhaan manusia) atau keredhaan manusia semata?

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment