Tuesday, January 16, 2007

Muharam datang lagi...

Allah S.W.T telah berfirman dalam surah At-Taubah dalam ayat yang ke-36:
" Sesungguhnya bulan-bulan di sisi Allah itu ialah 12 bulan, ..."

Dalam masa tidak sampai sebulan, umat Islam akan memasang 2 azam yang entah mampu dilaksanakan atau tidak..atau hanya sekadar azam untuk mengikuti apa yang orang lain lakukan. Awal tahun baru masihi tempohari sibuk semua orang berbincang mengenai azam baru. Kini azam yang bakal muncul pula adalah azam yang lebih islamik sedikit kerana awal tahun yang hadir adalah awal tahun bagi kalendar hijri (yang diguna pakai oleh umat Islam).
Begitulah yang berlaku setiap tahun. Hinggakan jika kita hitungkan dan teliti yang kepada semua azam itu nescaya umat Islam akan mampu bangkit dan mampu melawan arus kekuatan bangsa lain.

Kebanyakan orang ramai sibuk bertanyakan azam orang lain, hinggakan kekadang mereka lupa untuk cuba memikirkan apakah azam mereka itu mampu mereka laksanakan. Apakah mereka telah menyusun strategi untuk menggapai azam tersebut? Apakah mereka telah sedia mengharungi cabaran dan onak yang pasti hadir dalam usaha ke arah mencapai azam tersebut? Sepanjang hidup kita ini, berapa kalikah azam yang ditanam itu tercapai? jika azam yang bersifat sementara mungkin ada di antara kita yang telah mencapainya dengan cemerlang. Tetapi bagaimana pula azam yang berlarutan dan menjamin kebahagiaan di 'sana' nanti?
jadi sama-sama kita semak diri kita, ke arah mana azam yang telah ditanam dan disematakan dalam kalbu masing-masing. "diri ini" mendoakan agar semua azam umat Islam mampu digapai dan seterusnya dapat menyumbang ke arah pembangunan syakhsiah Islam dan mengembalikan maruah Islam yang telah ternoda. Di samping itu jangan jadikan diri kita sebagai ejen penodaan agama yang suci ini. Jika kita tidak mampu mengembalikan kegemilangan Islam (mematuhi segala apa yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarangNya) maka jangan kita berdengki pula dengan mereka yang berusaha menjadi ejen pembaharuan dan peledak kebangkitan Islam.
Kewajipan kita sebagai Umat Islam adalah sentiasa memperbaharui azam harian kita ke arah melaksanakan perintah Allah dengan lebih baik setiap hari. Bukan hanya menunggu tibanya tahun baru untuk melakukannya. wallahua'lam..


No comments:

Post a Comment