Wednesday, December 19, 2007

Adab Solat Jemaah...

Assalamualaikum....

حدثنا سعيد بن عقير قال حدثنا ابن وهب عن يونس عن ابن شهاب زعم عطاء أن جابر بن عبد الله زعم أن النبي صلى الله عليه و سلم قال
: ( من أكل ثوما أو بصلا فليعتزلنا ) . أو قال ( فلعتزل مسجدنا وليقعد في بيته ) . وأن النبي صلى الله عليه و سلم أتي بقدر فيه خضرات من بقول فوجد لها ريحا فسأل فأخبر بما فيها من البقول فقال ( قربوها ) . إلى بعض أصحابه كان معه فلما رآه كره أكلها قال ( كل فإني أناجي من لا تناجي

*riwayat Bukhari, Jami' As-Shahih Al-Mukhtasar, Tahkik Dr. Mustafa Al-Bugha, Dar Ibn Kathir, Al-yamamah beirut.

Hadith ini menjelaskan tentang saranan Rasullullah supaya mereka-mereka yang memakan bawang putih dan bawang agar menjauhi masjid kerana baunya yang 'busuk'. Jika dikumpulkan hadis-hadis yang sama maksud dengan hadith ini maka kita semua dapat simpulkan (ulama-ulama dah simpulkan pun) bahawa larangan tersebut adalah kerana bau yang terhasil daripada keduanya.

Perkara ini telah diajar dan disebarkan kepada semua umat Islam di dunia ini. Respon dan tindakan terhadap perkara ini amat positif. Sehinggakan saling ingat mengingati tentang perkara ini. Bahkan ada yang cuba menjauhi makanan ketika hampir dengan waktu untuk solat berjemaah di masjid. Begitulah prihatinnya umat Islam dengan saranan tersebut. Alhamdulillah.

Tetapi dalam masalah yang sama, jika kita lihat daripada hadith tadi dan kesimpulan yang dibuat oleh para ulama dan diri kita masing-masing, maka semestinya rokok juga adalah sebahagian daripada perkara yang mengeluarkan bau yang kurang enak. Dalam hal ini kadang-kadang perokok lazim lupa akan hadith ini sekalipun mereka tetap mengingati mafhum tentang larangan memakan bawang putih dan segala macam sayuran yang berbau. Para ustaz dan ustazah di malaysia pun kadang-kadang lupa nak mengaitkan hal ini. Yang sering tidak terlepas daripada kaitan ini ialah petai, genuak, belacan dll yang biasanya memang digunakan dalam masakan kita di Malaysia ini. Tetapi untuk mengaitkan rokok dalam perkara ini jarang sekali.

Kesimpulannya di sini, buat perokok-perokok (tak kisah la tegar ke tak tegar) hindarilah membawa rokok ke masjid atau surau apatah lagi untuk menghisap rokok sambil menuju ke masjid dan juga merokok diperkarangan masjid/surau. Insaflah diri dan kenang lah hadtih ini buat selamanya. Moga denga melazimi diri anda mengikuti peraturan ini akhirnya akan berjaya mengurangkan ketagihan dan tabiat anda merokok (kerana ketagihnya diri anda degnan solat berjemaah di masjid/surau). "diri ini" doakan agar perokok-perokok yang sentiasa berusaha untuk berhenti daripada melakukan perkara yang sia-sia ini agar berjaya mengawal diri mereka supaya lepas daripada beban melakukan perkara yang sia-sia.

No comments:

Post a Comment