Wednesday, December 19, 2007

Ujian: lulus atau tidak?

Assalamualikum...

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ{155} الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ{156} أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ{157

Maksudnya:
"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar (155). (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" (156). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk (157)". (Al-Baqarah)


Pengajaran yang boleh di ambil:

1) Perkara pertama ketika dibacakan ayat ini, pasti kita smeua tahu apa tujuannya, tidak lain tidak bukan ialah supaya kita menginsafi bahawa semua musbiah yang Allah turunkan kepada kita ialah ujian daripadaNYA. Dan jika kita adalah di antara hambaNYA yang bersyukur maka sebutlah ayat 156 ini . (yang bermaksud Sesungguhnya kami/kita adalah daripada Allah dan kepadaNYA lah kita akan kembali). Saranan ini bukan hanya ketika dikhabarkan kepada kita akan suatu kematian tetapi sunnahNYA adalah ketika kita ditmpa apa jua musibah.

2) Dalam ayat 155 membuktikan lagi kepada kita tentag kekuasaan Allah S.W.T. Jika kita antara hambanya yang sentiasa berusaha untuk mengimani sebaik mungkin kewujudan Allah, maka yakinilah bahawa hanya Allah sahaja yang mampu untuk membolak balikkan apa-apa yang kita ada (harta benda dan segalanya). Ramai di kalangan kita takut untuk memperkata yang benar semata-mata takutkaan ancaman kononnya 'rezeki' boleh ditarik balik atau dibekukan oleh sesetengah manusia/pihak lain.

3) Tunggulah janji Allah yang seterusnya jika kita mampu untuk mempraktikkan kedua saranan Allah S.W.T dalam 2 ayat yang telah dibincangkan di atas.

Sekali lagi Malaysia berdepan dengan situasi getir, banjir melanda di beberapa negeri di pantai timur. Ketika ini banjir turut telah melanda Kedah. Maka seeloknya maka kita lazimi diri kita denga sarana di atas tadi. Dan sedarlah banjir tadi datang adalah ujian daripada Allah untuk membuktikan lagi keimanan dan ketaqwaan hamba-hambanya.

Jika ada di antara kita atau keluarga kita yang turut terkesan dengan 'ujian' ini maka ingatkan lah kepada mereka tentang perkara ini. Dibimbangi kadang-kadang ada sekelompok manusia yang gagal mengawal emosi ketika berdepan 'ujian' sebegini seolah-olah menyalahkan taqdir. Moga kita semua terselamat daripada bala yang amat dahsyat ini iaitu kekufuran. Insaf dan sedarlah bahawa tiada tempat yang Allah sediakan di Syurga bagi mereka-mereka yang kufur terhadapnya.

post lama:
Doakan kesejahteraan...
Iktibar

No comments:

Post a Comment