Tuesday, December 11, 2007

Sabar : Susah atau senang?

Assalamualikum...

Allah S.W.T telah merakamkan (berfirman) banyak ayat-ayat yang menyentuh perihal sabar. Natijah daripada banyaknya jumlah ayat yang berkaitan sabar tersebut, boleh lah disimpulkan bahawa kesabaran itu adalah sesuatu yang dituntut oleh Islam dan jika tidak keterlaluan "diri ini" membuat kesimpulan bahawa untuk melatih diri supaya kekal sentiasa bersabar adalah suatu yang amat berat dan susah.

Dalam Surah Al-Baqarah ayat 153 Allah telah berfirman:

إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ...

Maksudnya: "... Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang bersabar."

Tuntutan bersabar itu adalah suatu yg perlu kita semua penuhi. Sejumlah lebih 60 ayat yang menyebut tentang sabardi dalam Al-Quran. Ada yang berupa tuntutan secara jelas dan ada yang berupa kisah perjuangan mereka-mereka yang terdahulu daripada kita.

Dalam mengharungi kehidupan seharian, banyak kekangan dan desakan yang berlaku dalam hidup masing-masing. Kadang-kadang ianya menuntut kesabaran yang cukup tinggi untuk kita tanganinya. Sehinggakan kadang-kadang usaha kita untuk kekal bersabar adalah suatu yang sia-sia kerana kemarahan dan ketidakpuasan hati kekal lahir dan zahir dari diri kita. Apa yang pasti jangan kita jadikan kemarahan yang memuncak terus menguasai diri kita selamanya. Kekal lah berusaha untuk sentiasa menangani kemarahan atau isu itu dengan kesabaran. Sesungguhnya jika kita bersabar seadanya kita tidak sesekali mengalami apa-apa kerugian dalam hidup ini.

Sebagai seorang hamba Allah, ujian dan pancaroba kehidupan adalah asas dalam mengukur ketaqwaan dan keimanan kita terhadap Allah S.W.T. Apakah kita akan menjadi hambanya yang mengukur kasih sayang Allah itu melalui unjian-ujian tersebut atau sebaliknya. 2 kebarangkalian pengukuran dalam hal ini, pertama: hamba-hamba yang mengukur ujian tersebut sebagai ruang untuk memuhasabah diri atas kesalahan dan dosa yang telah dilakukan dan ada pula yang cuba untuk mengukur ujian dan pancaroba itu dengan tahap kasih sayang Allah S.W.T. jika dengan ujian dan pancaroba tersebut membolehkan hamba-hamba tadi merasai diri mereka sentiasa disayangi oleh Allah, itu adalah satu kebaikan dan kelebihan bagi mereka. Akan tetapi apa yang ditakuti ialah hamba-hamba yang mengukur tahap kasih-sayang Allah, seolah-olah DIA tidak menyayangi mereka kerana mendatangkan serta menimpakan ujian dan mehnah tersebut ke atas diri mereka.

Maka dalam menghadapi situasi ini, kita pelru lah sentiasa berlapang dada dalam meneruskan kehidupan ini samada dengan Allah S.W.T atau pun dengan makhluk-makhlukNYA yang lain terutamanya manusia. Jangan kita jadi golongan yang sentiasa menuntut kesabaran daripada orang lain ketika berlaku perselisihan antara kita, walhal kita pula sering tidak lansung menunjukkan dan membuktikan kesabaran kita dalam menangani sebarang perselisihan antara kita.

Jika hal itu dapat ditangani dengan baik oleh semua manusia nescaya akan aman lah dunia ini dari sebarang persengketaan. Ya, kita tidak nafikan bahawa itu (perselisihan) adalah lumrah dan resmi kehidupan di dunia ini, tetapi berusahalah supaya pertelingkahan dan perselisihan tersebut tidak terus memuncak kepada satu tahap yang sukar lagi untuk kita ramalkan.

Ayuh! didik dan bentuklah diri kita dengan sifat sabar. Sedarlah! kesabaran itu amat indah jika ianya mewarnai kehidupan seharian semua pihak.


2 comments:

  1. salam.ust,nk minta izin letak link blog ni dalam blog kami. memudahkan perkongsian ilmu insyallah.syukran.

    ReplyDelete
  2. itsalifeoftest,Silakan selagi ianya memberi manfaat. Tiada sebarang tegahan atau larangan.dan moga kekurangan dan kelemahan dalam blog ni dpt diperbetul bersama.

    ReplyDelete