Sunday, February 17, 2008

Petua

Assalamualikum...

Seringkali di dengari samada melalui petua orang tua atau saranan pakar perubatan, apabila kita sakit mata maka paling tidak antara cadangan untuk kaedah pengubatannya ialah melazimi untuk memandang tumbuh-tumbuhan dan seluruh alam kehidupan semulajadi yang bewarna hijau. Dikatakan ianya dapat membantu mengubat penyakit-penyakit tertentu yang berkaitan mata kita. Bahkan ada yang mengesyorkannya untuk memastikan mata kita sentiasa sihat dan sentiasa dalam keadaan yang baik.

Moralnya di sini ialah keperluan untuk memandang elemen-elemen yang bewarna hijau itu adalah suatu tuntuan untuk memastikan mata kita dalam keadaan yang sihat bukan hanya dilihat elemen-elemen hijau tadi hanya ketika kita menghadapi sesuatu penyakit. Jadikan ianya sebagai satu kelaziman dalam hidup untuk memastikan kehidupan kita sihat sejahtera.

Dalam kehidupan seharian kita juga banyak perkara-perkara yang membuatkan kita 'sakit mata'. Maka tak salah jika kita mengadaptasikan cadangan dan petua tadi untuk menjadikan kehidupan kita lebih bermakna...

Jadikan hijau sebagai warna kegemaran kita agar jiwa kita tidak terseksa apabila terpaksa memandang elemen-elemen yang bersifat kehijauan kelak.


1 comment:

  1. HIJAU warna panji Rasulullah.
    HIJAU warna keindahan di syurga
    HIJAU warna makam2 auliya'

    ReplyDelete