Wednesday, May 24, 2006

Komen...

Wanita sanggah teguran Nik Aziz


KOTA BHARU: Kalangan wanita di negeri ini, termasuk peniaga menyangkal kenyataan Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat kononnya pemakaian barang kemas untuk menunjuk-nunjuk dan tidak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.


Sambil meminta Menteri Besar Kelantan itu memahami naluri wanita yang sukakan barang kemas, mereka juga berpendapat barang kemas yang ada pada mereka boleh dijadikan sandaran untuk mendapat wang ketika kecemasan.


Peniaga ikan, Hasmah Ali, 49, berkata tindakannya memakai barang kemas ketika keluar rumah termasuk berniaga di pasar bukannya untuk menunjuk-nunjuk, sebaliknya bimbang dicuri ketika disimpan di rumah.

“Barang kemas yang banyak adalah satu bentuk pelaburan jangka panjang untuk wanita ketika mempunyai lebihan wang.

"Sekiranya terdesak untuk mendapatkan wang, barang kemas yang ada itu menjadi sumber utama kerana boleh dijual dan digadai serta merta. Saya memakainya kerana bimbang meninggalkan di rumah kerana banyak kejadian pecah rumah," katanya.

Hasmah juga menyangkal kenyataan Menteri Besar itu yang mengatakan pemakaian barang kemas yang banyak pada diri tidak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi kerana melumpuhkan gerakan emas.

Penjual sayur, Fauziah Ali, 45, berkata beliau menghormati pendapat Nik Aziz tetapi pada masa sama meminta Menteri Besar itu memahami kehendak wanita yang ingin kelihatan cantik dengan perhiasan diri.

"Saya memang suka memakai barang kemas sejak muda dan tidak suka menyimpan di rumah kerana bimbang dicuri. Barang kemas yang dipakai sekadar hiasan diri, selain menjadi modal ketika terdesak.

"Kalau tinggalkan barang kemas di rumah, saya rasa tidak sedap hati kerana bimbang dicuri ketika semua orang keluar bekerja. Cara terbaik ialah memakainya pada diri," katanya ketika ditemui di Pasar Siti Khadijah, semalam. .

Kelmarin, Berita Harian melaporkan Nik Abdul Aziz berkata, sikap wanita Kelantan yang gemar memakai hiasan emas yang banyak pada diri masing-masing adalah bertentangan dengan Islam.

Katanya, tindakan mereka memakai emas yang banyak sebagai perhiasan diri semata-mata tidak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi kerana menyebabkan pergerakan emas lumpuh.

Seorang peniaga, Sakinah Jaafar, 43, mengakui pemakaian barang kemas yang banyak sudah menjadi tradisi dan budaya wanita negeri ini terutama peniaga.

"Masa ada duit lebih hasil berniaga, kami simpan secara membeli emas. Selain boleh dipakai sebagai hiasan, apabila terdesak memerlukan duit, ia boleh gadai dan dijual," katanya. Berita harian 24 Mei 2006.

ulasan tamb : emmhh...benarlah apa yg dikisahkan dalam movie Mami jarum...buktinya dalam gambar di atas. Semata-mata nak tunjuk kononnya tak setuju dengan pendapat seseorang, maka ditayang-tayang barang kemas yang dimiliki. Berbanggalah dengan apa yg dimiliki tetapi bukan dengan cara tersebut.. Firman Allah Subahanahu-wa-ta'ala:

... وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31)
Maksudnya :
...dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.(An-Nur : 31)

Jelas daripada maksud ayat tersebut melarang wanita daripada menzahirkan perhiasan mereka melainkan kepada golongan-golongan yang disebut dalam ayat tersebut. Allah subhanahu-wa-ta'ala menjelaskan dengan terperinci kepada kaum wanita terhadap batasan yang perlu dijaga berkaitan dengan bab perhiasan ini.

Dalam bab ini "diri ini" perlu mengingatkan keluarga dan juga semua yg berada disekeliling agar berwaspada dengan tindakan yg dilakukan. Jangan kerana ketidak puasan hati terhadap seseorang atau sekumpulan kita dengan sewenang-wenangnya mempertikaikan apa yang dikatakan. Semak dan teliti jika di sana ada disandarkan kepada sumber rujukan yang diterima Islam. Jangan juga hanya kerana hendak memenuhi permintaan sesetengah pihak kita melakukan sesuatu yang bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.

"Diri ini" melihat situasi ini daripada sudut yang mungkin berbeza, sempat juga membaca kenyataan yang dikatakan menghina wanita tersebut di dalam semua akhbar. Apa yang difahami ialah kenyataan tersebut sekadar memerikan contoh dan galakan kepada kaum wanita agar membuat tabungan dengan menggunakan Dinar Emas yang akan diperkenalkan.Sekurang-kurangnya boleh mendapat keuntungan jika harga emas melonjak naik lagi pada masa hadapan. Berbanding jika hanya dipakai sebagai perhiasan apatah lagi jika dipakai berlebihan.

Merujuk kepada laporan akhbar hari ini juga (24 Mei 2006) digambarkan seolah-olah semua wanita memahami kenyataan tersebut sebagaimana yang digambarkan. iaitu kenyataan tersebut menghina kaum wanita. Jika diteliti kenyataan yang tidak berpuas hati hanya daripada satu pihak. dan pihak yang lain bersetuju agar wanita tidak melakukan pembaziran dengan menzahirkan perhiasan (emas) secara berlebihan.

???? :

Berita Harian (24 Mei 2006) bhgn Dalam Negeri.

KUALA LUMPUR: Kerajaan Pas Kelantan dibidas kerana menggunakan kaum wanita untuk mempromosi program dinar emas dan dirham perak yang didakwa mereka akan diperkenalkan di negeri itu.


Ketua Pergerakan Puteri Umno, Datuk Noraini Ahmad, berkata tindakan pemimpin negeri itu menimbulkan isu wanita yang suka memakai emas sebagai perhiasan diri, dianggap tidak wajar.

“Isu berkenaan (pemakaian emas) terlalu remeh untuk dihebahkan seorang pemimpin negeri, banyak lagi isu yang lebih besar yang wajar diberi perhatian.

“Lagi pun, mengapa perlu gunakan wanita untuk mempromosikan program di tempat sendiri,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kelmarin, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata sikap wanita negeri itu yang gemar memakai hiasan emas yang banyak pada diri masing-masing adalah bertentangan dengan Islam.

Beliau berpendapat, tindakan golongan itu dianggap tidak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi kerana menyebabkan pergerakan emas lumpuh.

Noraini berkata, wanita zaman sekarang semakin bijak untuk membuat sebarang keputusan termasuk perbuatan membeli emas untuk pemakaian sendiri atau ahli keluarga.

“Bukannya untuk menunjuk-nunjuk, sebaliknya pemakaian emas untuk kepuasan diri tetapi pada tahap yang tidak keterlaluan,” katanya.

Ketua Wanita Jamaah Islah Malaysia (Wanita JIM), Dr Harlina Halizah Siraj pula berpendapat, setiap wanita wajar diberi kebebasan menentukan kehendak mereka asalkan ia tidak melampaui batas.

“Ada di kalangan wanita yang kaya tidak menghabiskan wang dengan membeli barang kemas, tetapi ada pula yang tidak berduit suka memiliki barang kemas yang banyak.

“Amalan itu sudah dilakukan sejak sekian lama, dengan syarat zakat harta itu dijelaskan untuk membersihkan harga yang dimiliki,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Yayasan Azam Wanita, Azlinda Baroni, berkata pemilikan barang kemas yang terlalu banyak boleh dianggap pembaziran, bagaimanapun ia jarang berlaku di zaman ini.

“Memang agama Islam menentang pembaziran termasuk dalam pembelian barang kemas tetapi tidak salah jika ia untuk tujuan melabur,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, setiap individu perlu menilai tahap kemampuan dirinya sebelum bertindak membeli barang kemas dan tidak lupa menjelaskan zakat harta masing-masing.





No comments:

Post a Comment