Wednesday, January 23, 2008

Kenapa perlu bersusah payah!

Assalamualikum...

Firman Allah S.W.T:

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Maksudnya:
Allah tidak membebani seseorang melainkan sepadan dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." (Al-Baqarah:186)

-------------------------------------------------------

Pernahkah anda berbincang atau ditanya tentang apa jua perkara yang berkaitan dengan ayat ini? "diri ini" berkeyakinan bahawa ayat ini sering didengari daripada orang yang 'konon'nya pasrah dengan kemampuan mereka lebih daripada seorang dai'e berdakwah berdalilkan ayat tersebut.

Siapa gologan yang pasrah dengan kemampuan mereka? "diri ini" mentakrifkan mereka ini adalah golongan yang sentiasa mencari alasan untuk memenuhi tanggungjawab yang telah Allah tetapkan ke atas setiap muslim. Tanggungjawab sebagai khalifah Allah S.W.T. Tidak perlu lagi rasanya diperjelas di sini apakah tanggungjawab-tanggungjawab sebagai kahlifah Allah di muka bumi ini. Jangan! jangan pula kita hanya membayangkan bahawa tanggungjawab kahlifah itu ialah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran semata-mata. Tanggungjawab khalifah juga merangkumi segala kewajipan yang telah Allah tuntut kepada setiap individu antaranya solat, berbuat baik kepada 'orang tua' (ibu bapa dan ke atas) dan lain-lain lagi.

Golongan yang pasrah ini sering menggunakan ayat ini untuk meyerlahkan keengganan mereka menerima pelawaan atau nasihat daripada orang lain supaya sentiasa berbuat dan berperlakuan baik (menurut kacamata syara', bukan kacamata insan yang sentiasa rasa dirinya betul tanpa berpndukan Syara'). Mereka berhujah bahawa sesungguhnya Allah tidak memaksa apa-apa yang tidak mampu dilakukannya jadi kenapa anda sebagai saudara seagam pula yang memaksa mereka untuk melakukan sesuatu kebaikan?...ini lah salah faham yang amat jelek untuk kita bincangkan.

"diri ini" mendoakan moga Allah menunjukkan jalan yang lurus kepada kita semua. Mereka menyangka bahawa ayat tersebut tepat dengan kondisi dan situasi mereka. Padahal ayat tersebut boleh difahami dengan jelas tanpa kita perlu bersusah payah menyelak helaian tafsir yang di buat oleh para ilmuan. Benar, Allah tidak memberatkan kita dengan apa yang tidak mampu kita lakukan, tetapi ianya adalah merujuk kepada keadaan-keadaan tertentu seperti, jahil, ketidakmampuan kudrat dan juga dipaksa. Jadi jika mereka bersandarkan ayat ini dengan menyatakan kondisi mereka adalah seperti yang dimaksudkan ayat di atas maka amatlah tidak bertepatan jika ianya bukan berdasarkan 3 kategori yang dimaksudkan. Apakah mereka suka digelar jahil? semestinya tidak! apakah mereka golongan yang kudratnya terbatas? secara zahirnya yang dilihat kudrat mereka sama sahaja dengan kudrat kita. Apakah mereka dipaksa untuk tidak melakukan sesuatu yang dipertanggungjawabkan? mungkin tidak! (Setiap penilaian juga dibuat dengan panduan Syara').

Jadi moga kita tidak tergolong dalam golongan yang mempersendakan ayat Allah sedemikian. Tahukah kita jika kita merujuk dalil (samada Al-Quran atau Sunnah) dengan tujuan untuk mengelak daripada melakukan kerja-kerja untuk Islam maka kita termasuk golongan yang mempersendakan Islam. Sama seperti golongan lain yang secara jelas memepersenda Islam. Kesan sendaan kepada Islam yang dilakukan oleh mana-maan Umat Islam adalah lebih besar daripada sebarang sendaaan yang dilakukan oleh mereka yang bukan Islam terhadap Islam...
Moga Allah melindungi dan merahmati kita semua!...

No comments:

Post a Comment