Wednesday, January 23, 2008

Nak Buat Macam mana....

Assalamualikum...

"Nak buat macam mana dah taqdir hidup aku/saya macam ni..."

"Mungkin inilah taqdir yang Allah tentukan untuk aku/saya..."

Kedua-dua ayat di atas serta ayat-ayat yang lain tetapi sewaktu dengannya merujuk kepada konsep keimanan kita dengan Qadha dan Qadar Allah S.W.T.

Kedua-ayat di atas seringkali diungkap apabila seseorang ditimpa musibah atau ujian daripada Allah S.W.T. Ujian dan musibah yang dimaksudkan adalah lebih kepada ujian dan musibah yang 'buruk'. Jarang atau boleh juga "diri ini" katakan tiada Umat Islam yang mengungkap kata-kata seperti di atas ketika mereka dilimpahi segala kemewahan dan kesenangan. Kebanyakan Umat Islm hanya mengingati dan mengungkap tentang Qadar (taqdir) Allah S.W.T ketika mereka di 'timpa' musibah atau ujian yang 'buruk'. Ketika itulah biasanya kita dapat lihat seakan kuatnya keimanan seseorang kerana mengingati Allah S.W.T.

Kita perlu sedarkan diri kita, bahawa sewajarnya kita tidak hanya mengingati Allah ketika dilanda 'musibah'. Ketika berada dalam keadaan yang menyenangkan juga harus dan wajiblah kita mengingati Allah dan Taqdirnya.

Firman Allah S.W.T:
مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Maksudnya:
Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah S.W.T, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah nescaya DIA akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. (At-Taghabun:11)

مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

Maksudnya:
Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Al- Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.(Al-Hadiid:22)

Jadi ianya satu keperluan untuk kita semua melazimi diri masing-masing dengan kesedaran bahawa apa yang berlaku di dunia ini adalah Qadar (Taqdir) Allah S.W.T tidak kira yang baik atau yang buruk dan kita diberi kebebasan untuk berikhtiar untuk melakukan sesuatu perkara. Jangan hanya apabila ditimpa keburukan barulah kita pasrah bahawa ianya adalah Taqdir Allah dan apabila berada dalan keadaan kesenangan kita lupa tentang Taqdir.

Kelebihan dan kebaikan beriman dengan Qadha dan Qadar adalah pembuktian kebergantungan kita dengan Allah S.W.T. Kita membuktikan bahawa kita adalah makhluk yang sentiasa bersyukur kepadaNYA kerana sentiasa menjadikan Allah sebagai tempat kita bergantung dan memohon sebarang keperluan sebagaimana yang telah kita ikrarkan dalam setiap rakaat solat kita (kalau yang tak solat tu pepandai la na muhasabah!).

Sabda Rasullullah S.A.W:

عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: كنت خلف النبي صلى الله عليه وسلم يوماً فقال: ( يا غلام إني أعلمك كلمات: إحفظ الله يحفظك، إحفظ الله تجده تجاهك، إذا سألت فاسأل الله وإذا استعنت فاستعن بالله، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله تعالى لك. وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك، رفعت الأقلام وجفت الصحف) رواه الترمذي وقال: حسن صحيح

Maksudnya:
Sabda Rasullullah S.A.W:"Wahai 'pemuda' aku ajarkan kepada kamu satu kalimah (ayat): Jagalah Allah Nescaya DIA akan menjaga kamu, Jagalah DIA di mana sahaj kamu berada, jika kamu memerlukan pertolongan pohonlah kepadaNYA, Ketahuilah bahawa Umat Islam itu jika mereka bersepakat untuk membantu (memberi manfaat) kamu, ianya tidak akan terjadi melainkan dengan keizinan Allah S.W.T, begitu juga jika mereka bersepakat (berkumpul) untuk memudaratkan kamu, ianya tidak akan terjadi melainkan diizinkan Allah S.W.T. Sesunguhnya Qalam itu telah diangkat dan 'buku' (yang tertulis di Luh Mahfuz) telah tertulis sebagai mana yang dikehendakiNYA". (RW Tirmidzi, Hasan Shahih)

Jangan lagi harapnya kita hanya menyandarkan taqdir kepada perkara-perkara buruk semata-mata! 'Seolah-olah' kita menyalahkan Allah dalam keadaan kita tidak sedari. Ingatlah! keimanan itu sesuatu yang berharga, dan sesuatu yang berharga dan bernilai susah untuk dijaga.Jadi pastikan kita sering tegur menegur dan nasihat menasihati antar satu dengan yang lain agar kita tidak terjemrumus ke medan yang merugikan kita di Akhirat kelak...



No comments:

Post a Comment