Wednesday, January 02, 2008

Gejala Sambutan Tahun Baru

Assalamualikum...

Baru beberapa hari yang lalu seluruh dunia sibuk mengadakan acara sambutan tahun baru. Pelbagai ragam dan bentuk sambutan telah diadakan. Bentuk sambutan yang menjadi rutin dunia ialah sambutan yang merupakan satu gejala (gejala kebiasannya disandarkan kepada perkara-perkara yang buruk). Begitu juga Tahun Baru (M) baru-baru ni turut telah 'digejalakan' oleh kebanyakan masyarakat dunia. Tetapi yang malangnya ialah sambutan yang turut diadakan di negara kita juga 'lebih gejala' daripada gejala yang berlaku di luar sana.

Buletin Utama dan semua berita yg rangkaian TV3 memaparkan kisah ini sehinggakan mereka secara tidak lansung 'menzahirkan' kekecewaan dengan pelbagai bentuk sambutan yang dilakukan oleh masyarakat setempat pada malam tahun baru. Dalam masa yang sama pihak stesen tv3 telah memberi 'kredit' kepada pengurusan Masjid As-Syakirin KLCC kerana telah mengadakan majlis yang lebih bermakna. Majlis tersebut diserikan dengan Forum Islam yang dipengerusikan oleh Ust Hadi Thaha dan membariskan panelis Ust zawawi Yusoh bersama Ust Jamnul Azhar. Persembahan nasyid juga turut tidak ketinggalan. Kumpulan Far East(ditayang dalam rangkaian berita tv3) dan Ust Akhil Hayy (tak ditayangkan: mestilah sbb 'kehijauan' Akhil Hayy).

Berbalik kepada kekecewaan yang dizahirkan oleh pihak stesen tv3, turut dipaparkan ketika laporan tersebut ialah aksi-aksi tidak bermoral remaja-remaja kita yang berlaku disekitar Kuala Lumpur. Ada yang dilihat dengan 'selamba' menghidu gam walaupun dilihat oleh orang ramai dan juga semestinya pihak polis yang berada di sekitar kawasan-kawasan 'gejala' pada malam tersebut. Inilah generasi yang dibangga-banggakan oleh smeua masyarakat kita yang diharapkan mampu meneruskan pembangunan negara pada masa hadapan. Padahal mereka ini lebih mampu 'membangunkan' negara dengan cara mereka sendiri yang dikelilingi hiburan yang melampau ketika usia yang sedang meningkat ini.

Meskipun bukan mereka (remaja dan pemuda) yang melakukan aksi-aksi yang bengong pada malam itu yang akan mentadbir negara tetapi mereka itu jugalah masyarakat dalam negara kita pada masa hadapan. Mereka lah yang akan menjadi antara golongan berusia yang akan mendidik generasi seterusnya. Jadi jika generasi berikutnya terus didedahkan dan dibiasakan dengan segala macam kesenangan dan hiburan dalam bentuk yang sama dan mungkin lebih nescaya bangsa kita (semestinya Agama juga) akan lenyap dari muka bumi ini. Inilah yang tidak disedari oleh ramai rakyat di dalam negara ini. Mereka menyangka yang perlu menjadi baik itu ialah mereka-mereka yang bakal menjadi pemimpin negara dan negeri sahaja dan bagi yang lainnya mereka ini bebas utnuk memilih samada menjadi baik atau sebaliknya. Selagi metaliti ini mengelilingi kehidupan masyarakat kita, selagi itulah kita tidak akan dapat mengejar 'kemajuan' yang dipelopori oleh dunia barat.

"diri ini" berasa pelik kepada peristiwa gejala ini berlaku. Pihak polis sejak dari awal lagi telah megumumkan beberapa jalan akan ditutup sempena malam tahun baru kerana ingin memberi memastikan 'kelancaran' gejala sambutan ini. Sewajarnya ketika ini lah pihak berkuasa terbabit (polis) memohon perintah mahkamah (mudah nak kurung dan saman) untuk menghalang semua rakyat kita daripada keluar menyertai gejala sambutan ini yang menghasilkan lebih banyak kesan yang negatif daripada kesan yang positif. Gejala ini lah yang sebenarnya menganggu gugat keselamatan negara secara lansung dan tidak lansung. "diri ini" secara rasminya melahirkan kekecewaan yang tidak terhingga terhadap tindakan pengecut pihak berkuasa untuk menghalang gejala ini diteruskan. Apakah semua pihak penganjur gejala ini memohon permit untuk berhimpun pada malam tersebut?..mengapa pihak polis tidak pula menyembur gas pemedih mata sebagaimana yang telah mereka lakukan ketika menyuraikan beberapa perhimpunan sebelum ini? Pada sambutan malam itulah sebenarnya lebih banak kemusnahan berlaku termasuk kemusnahan budaya ketimuran sebagaimana yang sering diwarwarkan oleh bangsa kita.

"diri ini" mencadangkan kepada pihak berkuasa untuk mengharamkan acara sambutan yang sama pada tahun-tahun berikutnya kerana ianya menjejaskan kredibiliti negara kita yang menjunjung budaya ketimuran. Tidak dinafikan (kononnya) acara yang diselia oleh Kementerian tertentu untuk sambutan ini tidak mempromosikan sebarang gejala yang tidak sihat. Tetapi umum mengetahui dan pihak polis juga mengetahui akhirnya semua acara sambutan yang dihadiri oleh masyakarat awam akan menjeremus kepada gejala yang tidak sihat yang dipelopori oleh sebahagian masyarkat kita.

Akhirnya, marilah! kita semua sedar akan tanggungjawab masing-masing. Pastikan semua gejalan dan budaya yang tidak sihat termasuk budaya hiburan melampau sebagaimana yang berlaku pada malam gejala sambutan tahun baru. Pastikan diri kita dan orang-orang disekeliling menyedari akan bahaya gejala sambutan ini...Moga Ummah dijamin keselamatannya daripada fitnah di anatara berbagai fitnah dajjal...

p/s: Jangan jadikan diri kita sebahagian daripada penyokong gejala ini samada secara lansung atau tidak! Jika tidak nescaya generasi yang berikutnya akan sentiasa memaki hamun hayat anda setelah kematian anda kelak kerana telah menggadai maruah negara dan menjadikan mereka bangsa yang hancur dan tidak bermaruah..Akhirat kelak mereka juga akan menuntut tanggungjawab kita di hadapan Allah S.W.T

No comments:

Post a Comment