Sunday, January 20, 2008

Sudah la...


Asslamualaikum...


Memandangkan masa terbatas, tetapi tetap ingin mengisi blog dengan tulisan baru, maka dengan rendah dirinya "diri ini" nak kongsikan salah satu masalah yang berlaku di Malaysia ketika ini dan mungkin juga turut melanda negara lain.

Individu 'M' : Asslmkm, maaf ganggu! ada masa sikit ke? blh saya nak minta pendapat sikit? nak tanya berkaitan satu perkara...

'I' : Silakan..

'M': Baru-baru ni saya ada mendengar pendapat seorang 'ustaz', kita tak blh menjemput jiran/saudara seagama kita yang tidak menunaikan solat untuk hadir ke kenduri yang kita adakan di rumah kita...pandangan ustaz pula macamana?

'I': Emmh...pertama sekali harapnya kami tidak dibanding-bandingkan. Mungkin pandangan saya salah, jadi harapnya dapat dipertimbangkan... Tapi secara dasarnya saya tak setuju dengan kenyataan 'Ustaz' tersebut. Ada dinyatakan dalil untuk menyokong hujah beliau? bukan apa, cuma untuk memudahkan saya merujuk kepada dalil tersebut mungkin juga saya tak perasan tentang bab ini...

'M': Seingat saya tak ada pula...

'I': Bukan apa..sepatutnya apabila membincangkan perkara-perkara yang jarang orang bincang dan menghukum pula kemudiannya..sewajarnya beliau memimpin masyarakat dengan dalil supaya masyarakat tahu punca hukum dari mana...

'M': Saya waktu dengar tu macam susah nak percaya juga, dan akal saya susah nak terima pula kenyataan macam tu...seolah-olah kita mengasingkan pula individu yang tak sembahyang tadi...

'I': Tak apa la...harapnya jawapan saya tak dijadikan asas untuk menolak terus 'ustaz' tersebut. Mungkin kalau beliau silap pun dalam bab sebegini aje...

'M' : Ya saya faham ustaz..

'I': Bagi saya kenyataan tersebut boleh disanggah dan tidak tepat. Mengapa kita nak menghukum saudara kita sebegitu rupa?..apa kah kita yakin yang dia memang tidak menunaikan solat?...Sekalipun menyakini akan hal tersebut, setakat mana pula usaha kita untuk membimbing dia? Apakah dengan memulau sedemikian akan menyelesaikan masalah dan individu tadi akan menunaikan semua kewajipan yang selama ini ditinggalkan?..

'M': Susah juga ye ustaz?

'I': Bagi saya meskipun kita meyakini individu terbabit tidak menunaikan solat, adalah lebih baik kita turut jemput dia ke sebarang majlis yang kita adakan. Ianya boleh membina hubungan yang lebih rapat dan memudahkan kita berinteraksi dengannya pada masa yang akan datang. Tambahan pula biasanya kita akan turut menjemput 'orang surau/ masjid' menghadiri jamuan yang kita adakan. Sekurang-kurangnya itulah usaha kita untuk membolehkan saudara kita tadi rapat dengan masjid/surau dengan cara bina hubungan yang kuat antaranya dengan 'orang-orang surau/masjid tadi...

'M': (dengusan nafas)....

'I': Bagaimana pula hukumnya kalau saudara kita tadi menjemput kita ke majlis yang diadakan dirumahnya pula?... apakah turut tidak dibolehkan?...kalau ikut hukum yang 'ustaz' tu sebutkan, maka bagi saya afdalnya jemputan yang dibuat oleh saudara kita tadi ditolak...setuju ke begitu?

'M': tak kot...macam tak patut pula..bukan ke Rasulullah ajar kita untuk memenuhi undangan saudara kita?

'I': Secara umumnya begitulah. Bukan ke sewajarnya kita mendoakan saudara kita tadi mendapat petunjuk dari Allah?.. apakah dengan cara yang disyorkan tadi (pulau) boleh membantu ke arah tersebut? Saya rasa tidak...

'M': Setuju...

'I': Ringkasnya begini la.. saya teringat peristiwa Rasulullullah S.A.W menziarahi jirannya yang senitasa dengki dengan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W. Ada sahaja cara yang digunakan untuk melemahkan dakwah Rasulullah dan juga melemahkan semangat Rasullullah untuk berdakwah..Tetapi apabila jiran tadi ditimpa musibah (sakit) Rasulullah adalah antara yang awal menziarahinya...itu lah antara kaedah Rasulullah berdakwah..jadi apakah kita tidak mahu mengambil contoh dari peristiwa tersebut?...

Siapa kita hendak menghukum mereka yang ingkar perintah Allah sedemikian rupa...hak berjiran adalah hak umum yang sepatutnya diraikan oleh semua pihak..meskipun semua tetangga maklum tentag kemalasan saudara kita tadi menunaikan solat...tetapi hak beliau dalam berjiran hendaklah kita tunaikan...Bagaimana mungkin kita berada dalam keadaan kenyang tetapi membiarkan saudara kita tadi (jiran tetangga) hanya mengetahui tentang majlis yang kita adakan daripada bualan masyarakat setempat dalam keadaan dia tidak dijemput. Apakah kita tidak takut saudara tadi atau keluarganya tidak merasa kenyang sepertimana kita rasakan?...

Hadith Rasullullah S.A.W...

Mafhumnya:
"Tidak sempurna iman kamu jika sekiranya kamu membiarkan jiran/saudara kamu berada dalam kelaparan ketika kamu berada dalam keadaan kekenyangan"...

kelaparan = kesusahan
Kekenyangan = Kesenangan dll.

'M': Ok ustaz saya rasa saya faham apa yang ustaz maksudkan...terima kasih nanti boleh la saya rujuk lagi kalau ada maslaah macam ni timbul ye?

'I' : tiada larangan, tetapi jangan mendoakan agar masalah seumpama tu timbul lagi di kalangan masyarakat..ianya lebih membuatkan saya rasa kesal dengan title graduan Syariah...

'M' : kenapa?

'I': tak apa la, insyaAllah satu masa nanti akhi akan faham...
--------------------------------

p/s 1) jangan la kita mengeruhkan hubungan sesama masyarakat hanya kerana pendapat-pendapat peribadi kita tetapi masyarakat memandang ianya adalah tuntutan agama...jelaskan kepada mereka sekiranya ianya pendapat peribadi. Masyarkat tidak dapat membezakan yang mana pendapat ustaz dan yang mana tuntutan Islam. Bagi mereka sesiapa sahaja yang mengaji agama, balik dari timur tengah, serta berpewatakan ala-ala ustaz/ah sedikit
maka ianya adalah tempat rujukan bagi hal-hal agama..dan apa-apa yang zahir dari mereka-mereka ini adalah semuanya tuntutan Agama (Islam)..

2) Jangan kita yang tergolong dalam golongan yang dirujuk, malu dan segan untuk mengaku kesalahan serta ketidakarifan kita dalam sesuatu hal...bagi saya ianya perkara biasa kerana ilmu Allah itu luas dan kita semestinya tidak mampu mengethaui kesemuanya...

3) Bimbinglah masyarakat kerana mereka memang mengharapkan bimbingan. Jangan menghukum mereka dan mengharapkan mereka perlu menjadi semacam kita (kononnya arif 'ilmu-ilmu Islam'). Bersyukurlah kerana kita terpilih untuk dirujuk....berterima kasih la kepada mereka kerana sering bertanya. Ianya lebih mulia daripada sering melakukan sesuatu perkara seolah-olah arif tetang perkara tersebut...

.....?













No comments:

Post a Comment