Wednesday, January 23, 2008

Takut...

Assalamualaikum...

Ramai di kalangan kita yang sering salah faham terhadap ancaman Allah S.W.T kepada golongan yang tidak 'menjaga Al-Quran.

antara kefahaman mereka ialah :

1) Menghafal (ikut kefahaman melayu) Al-Quran kemudian lupa terhadap apa yang dihafalnya.Ini membuatkan ramai dikalangan kita takut untuk menghafal Al-Quran kerana bimbang dicela Allah S.W.T kerana terlupa (tidak mengingati hafalan) mana-mana ayat di dalamnya.
(Hafaz) jika merujuk kepada asal kalimah arab ialah menjaga, jadi sekiranya mana-mana individu yang menghafal Al-Quran kemudian terlupa mana-mana bahagian tanpa mengabaikan apa jua tuntutan yang termaktub di dalam nya dikira sebagai mereka yang menjaganya.

2) 'menjaga' Al-Quran dengan menjadikan Al-Quran itu sebagai antara hiasan di dalam penginapan masing-masing atau tempat-tempat tertentu.
- Kurang ( atau tidak) membacanya dan kurang usaha untuk memahaminya.

3) 'menjaga' seni lagu (taranum) dan mengabaikan tajwid. Termasuk juga mereka ini ialah golongan yang suka kepada musabaqah (pertandingan) membaca Al-Quran yang biasanya beserta taranum tetapi tidak lansung menghayatinya. Menghayati Al-Quran bukan semata-mata dibacakan terjemahan, tetapi turut berusaha melaksanakan segala tuntutan yang ada di dalam Al-Quran itu sendiri.
Mereka-mereka yang arif (menjaga) tajwid dan mengiringi bacaan mereka dengan taranum tidak termasuk golongan ini jika mereka turut berusaha memahami apa yang dituntut Al-Quran.

Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang salah faham terhadap maksud 'menjaga' yang dituntut oleh Allah S.W.T

No comments:

Post a Comment