Thursday, January 17, 2008

Kesan Surat Berantai...

Assalamualaikum...

Baru-baru ini "diri ini" telah menerima beberapa email yang berupa email berantai. Setelah sekian lama email sedemikian tak muncul dalam email "diri ini" tiba-tiba ianya kembali lagi menjengah di dalam inbox.

Kecewa dan sedih kerana ada di antara kita yang perpengetahuan agama turut menyebarkan email tersebut kepada senarai email yg ada padanya.Maksud email berantai tu ialah terkandung dalamnya gesaan untuk kita menyebarkan kandungan email tersebut kepada kenalan yang lain dalam jumlah yang tertentu untuk menjamin kita mendapat kesenangan. Ada juga yang berupa ancaman jika kita tidak menyebarkan kepada umat Islam yang lain.

Perkara ini bagi "diri ini" tidak bertepatan dengan aqidah yang kita anuti. Apakah kita masih tidak yakin dengana kekuasaan Allah S.W.T? sehingga kita sanggup menjadi 'penjamin' bagi sesuatu kesenangan atau kesusahan yang akan menimpa seseorang individu tanpa ada sandaran yang sahih menurut sumber-sumber hukum dalam Islam?

Tidakkah kita menghafal surah Quraisy? pada ayat terakhir Allah S.W.T telah berfirman yang membawa maksud " (Allah lah ) Yang telah memberi makanan kepada mereka untuk menghilangkan lapar dan mengamankan mereka dari ketakutan" (4). juga firmannya dalam surah yassin yang kerap kali kita baca dalam apa jua majlis dalam ayat yang ke 82 dan 83. FirmanNYA yang bermaksud : "Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia (82) Maka Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya kekuasaaan atas segala sesuatu dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan"(83).

Apakah kita hanya membaca dan menghafal tanpa melihat kepada maksud dan tafsir ayat-ayat tersebut? Jika kita rasa takut dengan ancaman atau berasa selesa dengan jaminan kesenangan dalam email atau surat berantai yag kita terima, maknanya kita masih lagi mempercayai perkara-perkara yang karut dan menyebabkan kesannya kepada Aqidah yang kita anuti iaitu (Aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah). Masih ada keraguan lagikah keimanan kita terhadap Allah S.W.T?

Harapan "diri ini" ialah semoga sesiapa yang membaca tulisan ini tidak terlibat dalam kegiatan sedemikian. Sedarlah! apa jua kandungan isi surat atau email yang berupa seakan atau seumpamanya hukumnya adalah sama. Sebagaimana hukum dan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa kebangsaan terhadap surat berantai yang didakwa kononnya pernah ditulis oleh salah seorang kerabat penjaga pintu kaabah. Selagimana ianya mengandungi ancaman atau khabar kesenangan secara khusus. InsyaAllah jika berkelapangan dan berkesmepatan "diri ini" akan berusaha untuk mengumpul beberapa contoh email berantai ini (selain dari surat atau email berantai yang kononnya ditulis oleh penjaga kaabah. kerana ianya telah diputuskan fatwanya secara jelas).

No comments:

Post a Comment