Sunday, January 13, 2008

Polis dicabar lagi...

Assalamualikum...

Awal minggu yang lalu kita semua dikejutkan dengan berita kehilangan seorang kanak-kanak (Sharlinie Mohd Nashar, 5). Kejadian ini adalah kejadian kedua di dalam satu kawasan kejiranan yang sama (hampir) di mana beberapa hari sebelum itu kita digemparkan juga dengan kes kehilangan seorang kanak-kanak (Fatiha Zaidi, 6). Alhamdulillah kanak-kanak terbait selamat ditemui.

Dalam kes pertama (kalau nak ikut kes kanak-kanak hilang tak tau la kes ke berapa dah...)kanak-kanak tersebut dijumpai bukanlah hasil kecekapan polis sehingga berjaya mengesan suspek yang terlibat, tetapi semata-mata kerana penjenayah tidak mahu menangung risiko kerana pencarian kanak-kanak terbabit dilakukan oleh segenap lapisan masyarakat maka 'mereka' meninggalkan kanak-kanak terbait di satu kawasan dan kemudiannya ditemui oleh orang ramai.

Dalam kes yang kedua ini pula menjelaskan (membuktikan) kepada kita bahawa keselamatan kanak-kanak tidak terjamin lagi. Pihak berkuasa gagal belajar daripada kes kehilangan kanak-kanak pertama dan juga kes-kes terdahulu. "diri ini" bukanlah tidak menghargai jasa pihak polis dan pihak berkuasa yang lainnya, akan tetapi setelah kes ini berlaku tiada siapa lagi yang mampu mencegah masyarakat awam daripada membuat penilaian dan spekulasi masing-masing.

Kemudian pada hari jumaat yang lalu kita dikejutkan lagi dengan kes yang lebih dahsyat iaitu pembunuhan Seorang Ahli jawatankuasa MIC pusat yang juga merupakan salah seorang Adun di negeri Johor. Pembunuhan dilakukan dengan senajata Api di dalam lif bagunan MIC Johor.

Kesimpulannya ialah tidak kira samda kanak-kanak atau orang dewasa masing-masing perlu menyedari bahawa jenayah telah berleluasa dengan giatnya di Malaysia yang dahulunya kita amat yakini keamanannya. Tiada sipa lagi yang dilihat dengan yakinnya membincangkan tentang keamanan negara dari ancaman jenayah. Semua ini kerana banyak kes yang berlaku (seakan-akan berturut- turur) gagal diselesaikan oleh pihak berkuasa (polis) dengan menangkap penjenayah yang sebenar.

"diri ini" mencadangkan kepada pihak polis supaya menumpukan kerja utama mereka iaitu membendung kegiatan jenayah seperti di atas daripada mereka melibatkan diri dalam kes-kes yang bersifat politik. Apabila keadaan ini berlaku maka lihatlah! penjenayah secara terang melakukan jenayah terancang mereka kerana menyedari dan memahami bahawa pihak polis lebih mengutamakan 'kes-kes' yang bersifat politik dan kepartian dalam negara kita.

Jangan sampai ucapan tahniah yang diucapkan masyarakat berubah kepada ucapan tahniah' yang bermaksud menyindir...!!

Moga pihak polis berjaya memberkas penjenayah terbabit dan berjaya mendakwa mereka sehinggalah mereka dijatuhi hukuman yang sewajarnya (beberapa kes sebelum ini Polis gagal dalam pendakwaan meskipun pada awalnya berjaya menangkap 'penjenayah').

Dalam masa yang sama setiap warga malaysia perlulah memastikan keselamatan diri masing-masing dan ahli keluarga dengan mengambil langkah berjaga-jaga agar keselamatan semua pihak dapat dikawal pada tahap yang maksimum.

No comments:

Post a Comment